Svetozar Marković. Njegov život, rad i ideje.

124 ЈОВАН СКЕРЛИЋ

ГЛАВА УШ СОЦИЈАЛНИ ИДЕАЛИЗАМ.

ЕТИКА ИДЕАЛИСТИЧКОГ СОЦИЈАЛИЗМА —— ИДЕЈА КАО ГЛАВНИ ЧИНИЛАЦ СОЦИЈАЛНОГ НАПРЕТКА. — „БОЉИ ЧОВЕК“. — ПРОПАГАНДА ИДЕЈА И РАД СА ИНТЕЛИГЕНЦИЈОМ. —- ДАНАШЊЕ СХВАТАЊЕ СОЦИЈАЛНОГ ИДЕАЛИЗМА.

Социјалистички покрети у ХТХ веку имају две етике: етику природног права и рационализма, која је изишла из идеја ХУШ века и каква се налази код социјалних идеалиста и такозваних „утопијских социјалиста“ из прве половине ХЛХ века, и етику историјског права, модерног пролетаријата у борби за своје класне интересе, који су посредно и интереси човечанства, етику Маркса и економских реалиста и детерминиста.: Етика Светозара Марковића изилази из првога, идеалистичког социјализма. Он је присталица такозваног „утопијског социјализма“, до којега је дошао преко свега учитеља Николе Чернишевског.

„Утопијски социјализам“ је францускога порекла. Хајне је дефинисао Французе : „народ одгајен и вођен писцима, који се бори најчешће за духовне интересе, за филозофске идеје“. У ХУШ веку француске филозофије, рационалистичке идеје су биле на своме врхунцу, опште мишљење је било да идеје владају светом, и Француска Револуција исто онолико колико је била економски и политички покрет била је и покушај да се идеје здравога разума приведу у дело. Француски социјалисти из прве половине ХЛХ века су прихватили те идеје, и покушали да их примене у социјалном животу. Њихов социјализам има карактер апсолутнога идеализма, и извори су му: осећање вечите правде, здрав разум, општа симпатија према целом људском роду, природно право човеково на слободан и срећан живот. Темељ новог, разумног и праведног људ-

1 Сеогсез огеј: ЈУ Епдиг аи зосљапзте. Мотсле „Зослале. Тебопз ргојеззвез ап СоПесте Нђге дез зсјепсез зостајев. Раг5, 1899, р. 184. — Несвог Пета: Наофотге дез зузтетевз бсопотадаивз е! 5061аућев. ВгихеПез. Р. 22—25.