Svetozar Marković. Njegov život, rad i ideje.

; |

|| | |

142 ЈОВАНСКЕРЛИЋ

по угледу на чланак Писарева Наша универсишешска наџка. Писарев је код Срба седамдесетих година био још више превођен но и сам Чернишевски. Својим јасним и прегледним излагањем разних економских, историјских и природњачких доктрина, својим приказивањима појединих тренутака из историје човечанске мисли, а нарочито одсечним тоном и живим стилом он се допадао читаоцима српским, жудним општих знања, синтетичних појмова и смелих афирмација.: Између руске и српске читалачке публике било је толико социјалне и моралне сличности, да су руски писци налазили код Срба! исто онако верну и пажљиву публику као што су је имали у Русији.

Светозар Марковић је ставио у снажан додир руску реформаторску књижевност шездесетих година са младом српском књижевношћу, и у току седамдесетих година социјализам и демократија у Србији напајају се из руских извора. Марковић је све своје пријатеље и ученике нагонио да уче руски; у Београду, нарочито међу великошколцима, сматрало се за обавезно знање рускога језика, и никада, ни пре ни после, није се толико читало руских књига. Више но икоји други словенски народ у то доба Срби су стајали у вези са руском друштвеном мишљу и руском књижевношћу, и Восшникљ КЕврошњ, 1877 године, хвалећи Србе што се труде да се упознају са „сувременом руском мисли“, истичући да се

1 1869 године, у Вили, Стојан Новаковић преводи одломак из Писарева Појеши. 1870: Србија доноси Дарвинову теорију, Светозар Никетић даје позив на претплату за Историјски развшаак јевропске мисли, Раша Милошевић шаље за Младу Србадију Напредовање ожсивопаиња ч растиња, у богословском друштву Бралаславу један члан чита Поглед инглескис мислилаца на савремене потребе друшлавене. 1871: Јединство (бр. 150—188) доноси Преглеб улмног осивота у Средњем Веку. 1871: у Јединству (бр. 21—26) Историја развића у старо доба, што се оштампава у засебну књигу; 1878 објављује се позив на претплату за Историске идеје Огистаа Конта. 1878: Исток (бр. 64—182) доноси Историјски развитак рада, Будућноста (бр. 72) даје Нови век или доба метафизичких доказа.