Topola

II. Stvorenje čovjeka i pradoba.

0 postanku ljudskoga roda bijaše posve različitih priča. Najstarije su jamačno one, po kojih su ljudi porasli iz hridina ili drvlja. Po drugom nazoru bijaše ljudski rod puno mladji i stvoren istom po Zeusu i olympijskih bogovih. Treća napokon pomisao učini Titana Prometheja, sina Japetova i Klymenina (ili po Aeschylu Themidina), skorcem ljudstva, no ne kaže se jasno, da li je to bilo u prvom početku ili istom poslije denkalionskoga potopa. Promethej sazda ljude od ilovače i vode, a Athena im udahnu dušu. Kao što o postanku, tako se ni o prastanju ljudskoga roda ne mišljaše jednako. Po jednoj pomisli ižvinuo se je ljudski rod uz pripomoć bogova posve divljemu i nevoljnomu stanju, o čem ima vrlo mnogo priča; po drugoj pomisli življahu -ljudi izprva u blaženoj i sretnoj zajednici s bogovi (zlatni viek), i podivljaše istom onda, kad se preuzetnošću sami lišiše te sreće. Od priča, po kojih je prvi početak ljudske kulture potekao od božje milosti, nije osim onih, što ih već kod Dionysa i Demetre spomenusmo, nikoja bila poznatija i obćenitija, nego dubokoumna priča o Prometheju. Titan Japet porodi s Okeanidom Klymenom četiri sina, vitežkoga All asa, objestnbga Menoetija, lukavoga Prometheja (unapred videćega) i bezazlenoga Epimetheja (koji naknadno razmišlja). S Promethejevim pak imenom spaja se pomisao o prvom zametku ljudske kulture po darovanju ognja. Promethej ukrade s neba oganj i nauči ljude rabiti ga. No tom porabom za svakojake svrhe svakdanjega ži-