Topola

199

у њих буди сажаљење према животињама и осећање радости прп напредовању биљака, и кад се неке сталне особпне у жпвотпња примене на људскп жпвот 'H. пр. преко басана), а с друге стране, кад се забрањује п спречава мучење жпвотиња, разваљивање птичпјпх гнезда п кварење биљака. Поред тога, прпроднп зак они упућују па сталност характера, на доследност и озбпљност. Проучавањем прпроде боље се разуме улога човека п човечанства у свету. Јасно схватање прпродних закона ослобобава нас под страха, који је често иеоснован, јер долази од непознавања жпвота и прпроде. Према свему томе, настава прпродних наука је Bp.io иотребна, тако да се сад пе може сматрати за образована човека онај, који нема у приличној мери знања пз тих наука. Од образованога човека захтева се, да колико-толико разумева прпродне законе, њпхову узрочну везу с пндпвидуалним и соцпјалним животом људским, и њихову многостручиу примену на људске радове, који су, с помоћу природних наука, знатно олакшапи и унапређени тако, да су далп нов полет целокупиој матерпјалној култури, а с њом п духовној. б) Наставпи материјал из природних наука расиоређује се у гимиазији овако: у најмлађим разредима (I. н II.) уче се зоологија и ботаника. као описне науке, и то бпва упоредо тако, да се зими учи претежно зоологија, а летп ботаника нарочито при екскурсијама. Овде учеиици упо-