Topola

216

ром наставнпковим, док не постпгну неки ступањ извежбаности н умешности, па онда може битп више самоста.шога вежбања и саморадње код њих п ван школе. С почетка треба ученицима олакшати учење вештина и треба пх запнтересовати за њих тако, да пх заволе п да пх и сами радо уче. Ученицп радије цртају природне п друге предмете него моделе п готове слике, н. пр. онп радо цртају биљке, животиње, куће, п друге грађевпне; па то пм треба зарана п даватп за цртање. После, онп радије уче певање п свирање по слдху него по нотама; зато их не треба годинама мучити учењем саме нотне системе, него ову треба по мало показпвати, и то увек.у вези с певањем п свпрањем. Да.ве, ученици би волелп, кад би имали леп рукопис и кад би умели брзо писати као стенограФИ; али им је непријатно дуговремено вежбање у писању истпх црта, слова илп речи, у којима често нема никакве садржине, или нема пнтересантне садржине; с тога се треба постарати за лепе угледе, с разноликим примерима, у којима има и ва.ване садржнне за размиш.вање п за памћење. Најпосле, ученици воле народне игре п гимнастичка вежбања, алине волепретерану стегу; с тога им треба дати више слоооднога кретања, п према њима треба родите.всшг поступатп. Још је важио, да се ученици већ од првога дана, кад почну учпти неку вештину, навикавају на иравилно држање тела, на правилно руковање дотичним справама, оруђвхМ или пнструментима.