Topola

217

на тачност, чистоту п уредност при разним вежбањима; јер од тога зависе: правплност рада, чување здравља дотичипх органа, лакоћа пзвођења п повољан успех у вештпнама. Кад ученицп мењају глас јпзмеђу 15. и 18. године), онда не треба да се напрежу при певању. За реалку се, поред ових вештина, препоручује још II учење ручнога. pada, који би стајао у вези с учењем природнпх наука, као што је то већ напред поменуто. Поступак је прп том исти, као и код осталих вештина. У реалци се обраћа већа пажња на цртање него у гимназији, јер без довољне извежбаностн у цртању ученици не бп могли доцније учити технпчке струке. У том је погледу за реалце важније геометријско цртање него цртање слободном руком; али се и на ово последње полаже велпка важност, јер оно може корисно послужити при учењу природних наука.

45. Ходегетичко-дисциплински поступак. Емоционално и волициопалпо васпитање гимиазијских ученика иде упоредо и у вези с интелектуалним васпитањем. Има доста наставнпх иредмета, којима се буде и развијају осећања у ученика, нарочито морално-религијска и естетичка осећања; a има других предмета, којимасе развија њихова воља, у моралном и техничком правцу. У нижој се гимназији генетичким начином развијају нарочито морално-религијска осећања, а иачином ирилагођивања и кавикавања утврђују се постушш лотребне врлине. У вишој гпмназији, литерарним