Topola

218

образовањем усавршују се естетичка осећања и буде се впша морална осећања; социјална, патриотска, нацнонална п хумана, п у псто време утврђују се мало по мало главне црте моралнога характера. Овоме служе нарочпто ова ходегетичка средств а: побуђпвање ученпка на саморадњу, правично поступање према њима, васпптни надзор, и прнвикавање на савесно вршење дужности. Шнолсна дисциилина. одржава се најбоље интересантним наставнпм радом и аук торитетом наставника. Ако у школи пма још п дрвољно надзора. над ученнцима, онда he бити дово.вне духовне ка зне за одржавање поретка. Овоме могу помоћн п редарн ’). Правила. о владању ученпка треба да обухвате н чисто васпнтну страну п дпсцпплпнскп поступак. Владање се ученика не оцењује само по том, да ли су онп кажњаванп плп нису, п да лп су нзостајалп од школе и цркве плн ннсу, него према укупном ,раду п жпвоту њиховом. Право нажњавања имају сви наставнпци, али у одређеннм границама. Боље је н не употребптп неке казне, него прећп проппсане гранпце. Грубо и сурово понашање п поступање према ученпцнма има редовно две штетне последнце: 1. убпја нежност њпхових осећања, 2. убија поверење према наставнику п љубав према иредмету који он предаје; а то смета и емоцпоналноме н волнционалноме васпнтању. С тога наставник треба у свакој

1 Впдн 25. па стр. 84. 86.