Topola

140

демо нешто више од животиње —морамо бити кадри да се одупремо полетима нагона. Ова, пак, моћ добија се једино практиком зауздавања самога себе. Као што рекосмо, ова моћ и сачињава праву разлику између физичког п моралног живота, и јесте станац-камен лпчна карактера. Свето Писмо, на прилику, одаје хвалу „јаком човеку“, али не ономе што отима земље и градове, већ ономе који „влада самим собом“. И у истини, јачи је онај човек који, посредством дисцпплине, вршп успешну контролу над својим мпслима, речима и делима. Деведесет од сто грешнпх пожуда које понпншвају друштво, и које, кад се напусте, прелазе у грозне пргступе, свеле бп се на неосетне размере кад би се људи учили: чврстој дпсциплими, поштовању и себе сампх. Сталним вежбањем у овим врлинама, чистота срца п ума постаје обична ствар, п карактер се онда диже на чврстом темељу образности п умерености. Најбоља потпора карактеру увек he се наћи у навигџг ; и према томе, како се вољом управља, добро или зло, она (воља) he нам п бити добар госа или свирепп деспот пимагаће нас на путу корпсти, или ће нас јурптп у пропаст. Сама навпка се добија пажљивом практиком; иза чудоје колпко се даје постићп систематском дпсцтшлином и вежбањем. Погледајте само, како се из најпростија материјала, из суровпх синова улице, или из лростачке момчадије од плуга сеоског одво-