Topola

142

-,,школа“ . а цосле ње свет пли велика школа практична живота. Свака је од ових школа припрема за сљедећу, и ту се махом будућњост оснива на прошлости. Ако, на прнмер, дете не добпје никаква домаћа ни школска васпитања, него се просто пустп да порасте на срећу, без узде, неге и науке, онда тешко и њему, али тегико и друштву у коме се нађе. Најуреднија кућа је увек и она кућа у којог је дисциплина најпотпунија, и опет где С8 она најмање oceha. Морална стега ту пма снагу природности за оне који јој се покоравају: и, премда она теше и креше цео карактер човечији, све док се живот не крпсталпше у навику, сам утицај њен и иевпдљив је и неосетан. Важност домаћег васпитања и днсцпплине може се оценитн п по сведоџби коју нам даје живот толикнх душевнпх болеснпка. По белешкама које су вођене у лудницама , и наше Енглеске и остале Јевропе, излази: да је маса ових страдалника регрутована из оне класе која је у детињству бпла родитељ•ска маза, п којој је, дабогме, пуштано све на вољу. На против, велике фамплије, које се држе релом н моралном стегом, броје врло ретке губитке на овоме пољу. Ну, и ако моралнп карактер у многоме зависп од наравп и телесног здравља, од домаћег васпптања у раној младостп, као п од друштва и његова прпмера, ппак у моћп је свакога да се регулише, да се умери и дисцнплпнпше, паж-