Topola

231

Атини. Нерон и Домицпјан та два и највећа чудовишта Старога Света били су такође вештаци; а, ако је лепо то што и добро, онда је Комодус требао -да буде један од најбољих људи. Псторпја нас, пак, учи да је он био један од наторих. Нити је и највећи период модерне вештине Рима, у коме је светлио Папа Лав X, стајао боље у моралном погледу. 0 влади тога понтифа вели се: „да су под њиме разврат и распуштеност, и у народу и у свештенству, беснилп као нпкада од времена папе Александра Уl-тог.“ Исто вреди и за период у коме је нидерландска уметност достпгла највиши степен. То је било одмах по губптку грађанске п вероисповедне слободе, и доласку народа под јарам деспотске Шпаније. За цело, кад би уметност имала те моћи да уздигне један народ над самим собом - и кад би обожавање лепога правило људе добрпма • онда би се данашњи Париз састојао из пајмудрнјих и најбољих људп на свету. И данашњи Рим славан је са својпх лепих вештпна; али је тамо мушкост мужаство старих Римљана уступило место укусу за детињарије; док је, по најновпјим сведоџбама, сама варош неописано трула. Ако игде, тамо јо данас гад и смрад комшија уметности. Ми не велимо да лепе вештине не треба неговати. Не. Ми смо само против њиховога неговања о трошку карактера. Јер, и ако фино и углађено понашање,