Topola

211

фпксирање њено као седме отвар сукцесивног бројања, морамо дакле закључпти да постоји сукцесивна множпна момената, да постојп времени ток, и на тај начпн долазимо до преставе овог последњег. Као што ce пз ове дедукцпје види, та je престава могућа само на основу преставе простора y коме сукцесивни акти бројања остају као перманентне тачке y свести. Детаљнпје извођење преставе времена на наведени начпн наћи ће читалац y моме делу „Principien der Erkenntnislehre“ 1900, Kap. 111 s. 36 —43, где je први пут учињен покушај једне такве дедукције. Перманентно одржавање пзбројаних једпница при образовању преставе времена не сме ce идентифицирати са тако званим примаршш сећањем, чије ce слике сећања јављају одмах за одговарајућим чулним утисцима п кроз извесно време пмају велику јачину. Кад je једном показана генеза преставе временог тока, онда нам није више тешко објаснити илузију психичке садашњости одн. илузију непосредног опажања временог тока. Кад год нам ce на име чини да непосредно опажемо сам распрострти времени ток психичких садржаја, ми y ствари имамо посла са образовањем преставе времена y имагинацији, одн. са репродукцијом· појединих фаза опаженог временог тока y сликама имагинације, коју вршпмо истовремено са опажањем датог временог тока реалних психичких садржаја. Кад посматрам кретање метеора на небу, ja фиксирам поједпне положаје његове y реалном простору вида репродукцијом истих y идеалном простору имагинације образујућп при томе y овом последњем на показани начин преставу времена. Према овоме из експеримената, на основу којих ce покушало одредити обим психпчке садашњости на внше одн. величина њене екстензивности, њеног трајања, миможемо закључити на величину и број тачака, које je наша ммагинанација y стању да перманентно задржи при образовању преставе времена. Такви експерименти чињени су нарочито са осећајима слуха и они су показали, да je могуће 40 сукцесивних звукова схватити још привидно као једну времену целину, кад ce тих 40 звукова (произведених ударцима) ритмички поделе или на δ група, одкојих свака има 8, или на