Trgovačka korespodencija : za školsku i privatnu upotrebu
116 = ХТУ. Груда
Писма о шоварним лађама (О утоваривању и обезбеђењу робе која плови морем)
Као што је при подели писама у групе наведено, ова се писма код нас нису употребљавала, пошто се тичу морских (лађа) бродова.
Садржина ових писама своди се на:
1. Утоваривање бродова, који могу бити својина једне фирме те се роба товари за њен рачун. У том случају фирма начини списак о утовареној својој роби и означи јој вредност, због обезбеђења. Ако се роба товари у туђе бродове, у бродове транспортних друштва, тада друштво издаје сопственику робе товарни лист (Сопоззетеп5).
Најзад може се брод узети под закуп за неко извесно време, а за утоваривање своје робе, и тада отпадају товарни листови, као да је лађа својина утоварача.
2. Обезбеђење утоварене робе бива код друштва за обезбеђење против пожара и против несреће на мору. При пријави за обезбеђење треба навести: име лађе и капетана; кад је лађа грађена; каква је роба утоварена, (запаљива роба плаћа више); циљ куда путује итд.
3. Пријаву штете (Наџапе) чини сам капетан лађе у најближем пристаништу, и то власти и солственику робе и сопственику лађе, а друштву које је примило на себе обезбеђење, јавља сопственик робе о штети. Мање штете ликвидирају се по пријави и исказу капетана (команданта) лађе. За веће штете одређује друштво нарочите ликвидаторе (негде их зову инспекторима).
За утоварене течности јамчи и штету сноси пошиљаоц, ако би течности исцуриле из буради, и ако. ова нису повређена. За остале фабрикате, нарочито за тканине, уобичајено је да се нека мања оштета робе и не накнађује.