Učitelj

810

или грађанској школи темељно изуче | корисна, како у опште својом израдом,

уведене јестаственице, историје света и др. од три свеске. Деца ће, истина, и повеће партије научити толико, да ће при испитивању моћи да одговарају; али да сав материјал потпуно савладају и разумеду — то и најдаровитији ученици неће моћи, па ма им учитељи били најбоље наставничке снаге. При свом данашњем говору, односно употребе школских књига, ја се ограничавам једино на основне (и грађанске) школе, пошто у вишим школама, где у том погледу такође бивеју злоупотребе, ипак други односи постоје. Што се тиче основних школа, ту не смемо сметнути с ума, да похођење истих држава прописује као дужност, да су дакле деца, приморана да се подвргну основном образовању, и с тога овде никако нећемо стављати захтеве, који неби били нужни и извршљиви, шта више и це"лисходни. После морамо и то да узмемо на ум, да у основним школама има много деце из сиромашних кућа, па и због тога не треба олако да узмемо питање : да ли су књиге, као учила, нужне '

Ја мислим да је већина од ових књига, што се употребљују, излишна и не-

тако — поглавито — начином, којим је материјал изложен. А какви су 0-

"слонци оваквоме мом мнењу ' Пре све-

га : вако ова ствар стоји према законским наредбама ' Кад би школски закон изрично захтевао, да школске књиге морају ученицима као ручне књиге служити, онда би се то морало вршити, докле се год такав закон не измени. Али по нашем школском закону није нужно да се у основним (и грађанским) школама употребљују ручне књиге. Исти закон садржи само наредбе о дозволи учебникд и читанака, које су проглашене као ваљане за употребу. Али употреба учебника нити се изриком захтева, нити је позитивно забрањена. А тако је и у другим земљама. Питање је то јавно. О дужности родитеља у нашем закону између осталог стоји и ово: Они су дужни да набаве потребне „школске књиге“ и друга учебна срества; међутим на мало час споменутим местима, стоји израз „учебници и читанке“. Оно, што је „потребно“, одредиће школске власти, уз мнење учитељства.

(НАСТАВИЋЕ СЕ.)

Нешто о дисциплини.

Четврта је година од како сам учитељ; једну проведох на селу, а остале у вароши. Прве године учитељовања, када бејах пун идеја, и када мишљах, да ћу моћи све постићи и практично извести што сам у школи учио, напрезах све своје силе да што боље школу уредим.

Школа, у којој бејах, бејаше напуштена, како у погледу наставе тако и у погледу административном. Одмах настадох, да: то бедно стање моје школе поправим, и труд ми не беше у залуд; у току године дана преуредих школу из основа, и школа ми напредоваше што може боље бити. Стара-

с ~ аи