Učitelj

да. Да се не би седело у залудници, треба репетирати (поновити) оно што се учило у млађем разреду.

После месечодневног испитивања дечијег — одпочињем сам рад.

Претходно одредим дужности оним ђацима, који седе на. крајевима од десних клупа, казавши им : Ви сви, који седите па крајевима од клупа, и то с десне стране, радићете сваког дана ово:

а) казаћете ми који није од ваших другова дошао у школу;

6) који није донео задаће (прописе); и

в) који је немиран кад ја нисам у школи.

Ово је заиста један корак некој дисциплини. После овога им изговорим ово:

Децо! Од данас ћу да вам говорим, причам и казујем нешто ново, што нисте ламе учили. Пре, но што познем да вам причам, ја желим, да ви сви добро пазите, па после, кад вас запитам, да ми знате то исто лепо изговорити, поновити и испричати. Ја нећу да ми нико шапуће и разговара кад причам ; нећу ништа нико да запиткује; нећу да се гурате и један другог тужите, већ хоћу, као што вам рекох, сваки да пази,

Дакле: ко овако не узради, као што ја хоћу, то ће га постићи казна, т. ј, ја хоћу да казним. Немојте мислити, да ја волем да казним вас, боже сачувај! ја бих најволео да ви сви будете добри и да ме слушате. Та ко ће да бије доброг ђака 2 Нико, јер њега сваки воле !

ж ж ж

Јуче сам вам нешто говорио, данас ћу вам опет нешто рећи — чујте!

Ви знате да морате да пишете и доносите прописе (задаће), па као што знате, да морате то да радите, онда ја хоћу: да нико не дође у школу, док не донесе процис, или ма што, што ја речем.

Та како је то ружно видети ђака, кад иде у школу, па не носи књиге“) и пропис! Сваки, који види таквога, ђака, рећи

%) Кад је говор о књигама, треба рећи деци, где ће и како потписивати исте.

ће: да није добар, да је лењ и нико га неће волети.

Дакле, добро запамтите, што сам вам казао о прописима и књигама па немојте их заборављати, јер ко то не учини мора бити кажњен.

Осим онога што сам вам јуче а и сада говорио, ја хоћу:

а) да будете мирни и то не само у школи, већ и у цркви, на сокаку, код куће и на ма ком месту другом;

6) да не говорите ружне речи нити да псујете ; да се не бијете; да један другом ствари не отимате, нити их мењате, већ да живите један с другим као добар брат са својим братом.“)

Запамтите добро што ћу вам сада рећи:

Свакога ђака, кога вазним, ја запишем у ову књигу — покажем им књигу: „списак кажљњених ђака“ —- па онда кад буде испит и дође директор, он прочита и види: како је који ђак био миран преко целе године.

Како је то ружно. кад нрочита И ВИДИ директор, а и сви људи који буду на испиту, да је неки ђак кажњен више пута. Ма како да се ђак добро учи, не вреди му, ако се само. добро не влада !

О! како ћу се је радовати, ако ме будете сви слушали, па не морам никог ла казним !

Зато пазите да будеге добри и да ме слушате, па да ниједног од вас не запишем у ову књигу!

Други пут им покажем „прозивницу“ и речем : погледајте ову књигу 2 Сви погледају.

У ову књигу бележим свакога од вас, који не дође у школу.

Како је то ружно, кад се неко зове „ђаке, а неће да долази у школу, већ се скита са децом неваљалом.

Чувајте се добро, па немојте изостајати од школе без нужде, само онда можете остати од школе: Кад сте слаби ви или ваши старији, па нема ко да их надгледа;

%) При овом говору треба учитељ да им прочита из читанке П. раз.: „Школски закон“ и тачку по тачку да им објасни.