Učitelj

них учитеља, каквих ми само мало имамо. Толико, колико ја од учитеља тражим, не може им се поверовати: прво, што немају доста знања, да учевно градиво како треба свладају; друго, нису толико језику вични, да би том знању дали тачна и згодна израза; и на послетку треће, без упутства изводили би свакојаке бесмислице, међутим на овај начин настава се може регулисати. Сва та пребацивања истичу из старог непоуздања у учитељство, из старе туторске и заблудне системе. Да ли је и данас све то оправдано ' Ја не верујем. Ако би све то могло разложно да се брани, то би онда значило, да се држава ни најмање није бринула о учитељском образовању. А где је такво стање, ту онда сва настава и све школе народне не вреде ништа ни са ни без књига.

Још једном велим: никакви учебни- |

ци нису потребни основној школи, и она ће свој посао боље вршити без

| ви. Свако постојеће правило подлежи

критици, да би се погрешна уређења одстранила а напредна увела. У практиди пак морају се заступати постојећа уређења, јер иначе преовлађују растројство и анархија.

Да споменем и то даћу увек попустити, само ако се уверим да сам на погрешном путу. Ако пак и ви делите моје гледиште, то би могли даном приликом упливисати, да се одклони употреба књига у оон. школама. Овим предавањем својим хтео сам само да ваподенем дискусију, и јако би се радовао, кад би слободним говором и противговором објаснили своје погледе. Кад се употреба књига, против које сам ја, покаже као корисна, онда ћу ја престати да будем опозиција, и пустићу на миру пријатеље и приврженике школеких учебника. Али док то не буде, борићу се непрестано у истом правцу, све докле се из наших школа не ис-

тисне књига, и слободном, живом и

њих, но са њима. Овим вам не препо- | очигледном наставом не замене !

ручујем, да уведеним књигама одмах сутра кажете збогом. Учитељ је дужан да ради према наредбама, док су исте у снази. Али право опоновања, има сва- |

ПРЕВЕО

јадивог Лопови,

учитељ.

Психолошко-физиолошки основи васпитања.

(Одломцм из мог „Бележника“,)

Основ онога што се зове душа, > 5 јесу преставе.“

1 „Логика. — Саморадња,.“ „Преставе се у духу везују по сличности и супротности. Две апсолутно |

једнаке преставе — спајају се, а две апсолутно противне — одбијају се.“ „Узмимо дво преттаве: А и Б. Нека се А састоји иза + 6 а Б иза + ВБ.

ес

а осама ос >