Učitelj

језика — што је дато мало часова појединим предметима, већи је узрок што се није обраћала већа пажња на постављање наставника у учитељску школу. Док су се за учитељску школу бирали наставници спремнији и опробани, дотле је и успех био бољи у њој. А од кад су се почели постављати и ђаци велике школе одмах за наставнике учитељске школе; људи, почетници у своме послу још не опробани; људи, који још ни сами нису на чисто ва оним што предају; људи, који се још и сами уче — од то доба опажа се и успех слабији у учитељској школи. Постављајте људе спремне и опробане за наставнике учитељске школе. Избаците из учитељске школе оно што је излишно, а, додајте оно што не достаје. Проширите обиме појединих предмета и увећајте број часова дотичних предмета — па ће и успех у учитељској школи бити бољи.

„Је ли потребно да учитељ зна који туђ језик Ја мислим да није. Али за то зар, што се мисли, да му то знање не би било на одмет учи се у учитељској школи немачки језик. Мислим, да од тога учења нема никакве користи...“ Ово г. Вуловић вели. Међутим по моме мишљењу, ако се хоће да учитеља не прескочи време; ако се хоће да учитељ иде за напретком; и једном речи ако се хоће да учитељ буде сувремени учитељ — онда треба да поред осталог зна бар један страни језик. А што не бисте дали ђаку учитељске

24

школе — будућем учитељу — прилике

да научи и један језик, који би муу материјалним неприликама користио, који би му после оног мучног школског рада дао мало задовољства у читању и превођењу % Што му не бисте казали речи с којима би се могао споразумевати и са оним великим умовима, са оним објективним писцима, критичарима, извештачима којима обилују друте земље % Је ли страни језик заузет од извесне групе људи % Је ли ударен на њ монопол % Даје ли знање страног језика штете или користи — На немачком је језику најбоље заступљена педагошка литература, учитељу најпотребнија, те је са свим коректно што се ученицима учитељске школе предаје немачки језик.

Да се немачки језик предаје у учитељској школи као од беде то стоји. Али да је и потребан учитељима немачки језик и то стоји. Сад г. Вуловић место да примети на хрђаво предавање тога, језика у учитељској школи; место да тражи да му се још који час дода и да се из њега полаже учитељски испит, а да се из тога испита једном изостави црквено певање и наука хришћанска, кад је то у гимназији изостављено ; место тога, велим, он тражи, да се немачки језик никако и не предаје у учитељској школи. Г. Вуловић ваљда боји се да се учитељи не преуче!.А што ли се то свуда цени способност ' А шта ли је то способност 2

(СВРШИЋЕ СЕ).