Učitelj

175

сању и рачунању. онда сесјош више разлога може устати против прегрпаности у њој. Само се нагомилавањем предмета у школи може објавнити, што многи младићи, који су ишли по неколико година у школу, постану до двадесете своје године готово неписмени ; 32борави се све што се учило у шиколи, ла се заборави и читање и писање. Учило се много, т.ј. од многога по мало, а научило мало, па се и то мало лако заборави“.

Ове речи кажу, да треба мењали протрам, и казују нам за што деца одмах забораве оно, што су у зиколи научила.

Приликом прегледа још једног оваког звештаја казато је, да је тај надзорник сам признао, да ове опене, које се дају према разним обзирима и околностима, нису приво мерило успеха у настави, и да би оне биле строжије кад би се успех само по успеху ценио. Ово истом овај недзориик вели, само другим речима. Он вели: С тога сам ја, угемајући у обзир све ово утицање оцена на повишицу плате и многе друге прилике, давао где-где такве оцене, да би се по њима могао извести повољнији суд о успеху него што га ја. сад изричем.«“ Ово напомињем у пељи, да се види, како нам је нужно радити на таквом уређењу школа, при ком ће се моћи успех ценити само по успеху, без обзира на ово или оно.

Многа г. г. надзорници, до сад више пута су предлагали да се укину продужна и виша осн. школа. Много је о томе и чланака штампано у овом листу. 'Тојесе претресалои на учитељским скупштинама. Свуда је докез“вано и доказано, да ву продужне школе излишне (по успеху судућиј и штетне за редовну наставу, и више осн. школе да се одложе док се добро уреде, и снабде 6 добрим учитељима, нижа осн. школа; да се виша осн. школа уреди тако да она не буде т"оријском него практична школа, која ће ђаке спремати за живот. Па то исто евои овај надзорник предлаже. Па и уако је лакше и боље променити закон, него вршити некористан посао<“, кпак обе ове школе и данас постоје!

Меоги школски недзорници, па и овај, примеђују што сеосуства ђачка бележе плајвазом, а не мастилом, али ни један још не казаше за што то траже. Ја се не слажем с тим с тога, што би то наморало сваког учитеља да купи дивит и пескаоницу за у школу изау своју собу, и што би би. 10 дацгубно посипати прозивник песком и враћати га натраг у пескаоницу сваког дана код сваког места; ито све за шта: — за једну голу Формалност: што је ше. дневник тада, чистији и леппи, а он може такав и овако бити.

Овим завршује се преглед овог извештаја.