Učitelj

201

једног истог извора. Прве дужности — грађанске — потичу из права, а друге — из добре воље. Услед тога, на прве дужности може се свако нагонити, а на друге не може нико. Дисциплина је моћно средство онамо, где су дужности правне, а без вредности је онамо, где се за извршење њихово тражи добра воља. Дисциплина повлачи за собом и кажњавање, а то кажњавање прописују сами закони. Какав би био хришћански морал, кад би се на вршење хришћанских дужности гонило казнама: !

Оно што не може бити у грађанском животу у овом погледу, још мање може бити у школском животу. Кад се хришћански морал не може да стави у оквир правних дужности, то је са свим јасно, да се нико не може ни нагонити на вршење истих. Ну што не може бити у погледу ових дужности, може бити у погледу осталих, које многи грађани не врше из добре воље, већ се на испуњавање истих наморавају. Ако ли пак сами грађани из својих личних побуда, врше своје грађанске дужности, онда ве вели, да они имају грађанског морала

Како у грађанству, тако истом у школи, постоје извесне дужности, које мора да отправља сваки ученик. Ове дужности потичу из школског права, а одатле потичу и све дисциплинарне мере које се употребљавају у тој цели, да би ученици испуњавали своје. дужности. Ну како су деца нејака, како нису у стању да врше своје дужности из својих личних побуда, инцијативом своје воље. то се и школска дисциплина мора разликовати од

грађанске. Дужност је учитеља да вештим руковођењем

приволи ученика на вршење школских дужности. Прва, су му средства зато вештина у предавању и понашању. Тек кад ово не помогне, учитељ је приморан да прибегне казнама. Од дисциплине школске захтева. се, да буде стална, одмерена, непристрасна, јер је само тако у стању да навикава ученике на вршење својих школских дужности. Непрестана пажња учитељева над ученицима гони ученик,