Učitelj

208

4). Ваља се бринути за нужну телесну и духовну свежост. То се врши паузирањем и променом наставних предмета. Тако ће н. пр. после наставе од четири часа, одржање пажљивости бити врло тешко. За мале ученике ваља правити паузу после сваког часа. Тада ваља пустити ученике да изађу на поље, у слободу, да би се духовно освежили.

9). У школи треба све оно избегавати што може нарушити пажљивост н, пр. одело које пада у очи, разне посете за, време часа, разне слике на дуваровима школске собе итд.

6). Вољна пажљивост мора сеу главноме узимати у помоћ за, млађе ученике. Добра навика код мале деце помаже више, него све опомене и казне. Када учитељ често мора викати: пазите! мало ће му помоћи; али кад је у школи мир и пажљивост одомаћена, тада се нови ученици лако на њу навикну. Главна је ствар пи по што непажљивост недопустити, али у много случајева примети учитељ непажљивост тек онда, када је она већ отела маха. Са свим су без вредности обећања, јер тиме деца постају још непажљивија, по што им се мисли њихове скрећу на обећање; а овај поступак има и своје моралне штете, јер се њим деца навикавају, да оно што је добро, не чине од своје сопствене воље, него ради награде. 1). Створити присвојну пажљивост мора. бити и циљ учитељев. Ученици треба да пазе из интереса, али овај долази само из разумевања. Ако нови предмет у ученика налази много помоћница, кад им је дакле приступачан; ако учитељ умедне живо истаћи у ученике везу са новим предметом; ако умедне свагда корачати од познатога ка непознатом, не остављајући никаквих празнина : онда. ће ученици бити материјом обогаћени и постаће пцажљиви. Овоме служи пре свега добра припрема. Ученици се морају потсетити |10вести) на сличне мисли, које се везују са новима, Непосредан почетак са новим уџбеним предметом врло је тежак ва младе ученике; али предавања. не смеју бити ни сувише позната, јер иначе постаје највећа опасност наставе -- досада.

8). Ваља ученика упућивати на саморадњу: онсе мора радовати, да уме сам себи помоћи и тиме појачати своју самосвести своје поуздање у самога себе; отуда корист од упитног начина наставе.

9). Основна прта целокупне ђачке пажљивости јесте увек свежа пажљивост самог учитеља; он мора сам свагде бити при ствари, када исто од ученика захтева, његов пример мора служити ученицима за углед. Учитељ бира згодни наставни облик, више упитни; управља питања на. све. али само један одговара.