Učitelj

350

стра од мене. Буду ли се свађале, онда истерам онога, који почиње свађу напоље. То помаже. За тим долази досада у соби. Оне виде да се гости пријатељски забављају, па и оне то подражавају.

— Дакле опет нагон за подражавањем, рекох ја.

— Тако је, рече крчмар. Једном почеше млади људи да се свађају и рву, то одмах би између пса и мачке.

Ми се опоменусмо са смејом на једну слику, на којој беше насликано, где се нека кавга дешава и како мачка и пас почели такође да се. рву.

—- Онда долази још и навика, рече учитељ.

— И још нешто, додаде крчмар.

— Ваљда није ум: Настави учитељ смејући се.

__- Не, одговори крчмар, нешто на што ви не би могли ни да помислите.

ПА ВО 1056

_ Узајамна одбрана. Кад у дворишту виде пацова,

"онда забораве њихову међусобну мрзост и боре се слошни против њиховог ошиштег непријатеља. Мрзост њихова. на спрам џацова потискује њихову међусобну антипатију.

Но. друже, шта велиш ти на овај разговор! Зар не може он да ти да правило за васпитавање људи!

Принуђавање, нужда, подражавање, нагон за дру-

жењем . навика и разум, прва су срества те да се не

наклоност, антипатија. код васпитника. ослаби. Али она. може бити савладана само умом.

Предмет је врло важан. друже, за то размисли о њему мало више. -

За што многи васпитачи не постижу циљ васпитавања. Многи васпитачи не васиптавају баш никако своје васпитнике, већ их остављају да расту као дрва у шуми. Кад би био васпитник животиња, то неби марило, — пред“ постављајући да он не би морао да живи са поквареним људима — но он није животиња, која се управља по чисто природном нагону; он има више слободе и ту зло-