Učitelj

352

Васпитач мора увек да доводи искуство са општим начелима у свезу, и да испитује, да ли се слажу: аопшта начела мора да упоређује са искуством и да пази да ли одговарају истини. |

Једнострани практичари људи од искуства) и једнострани теоретичари (људи од мпсли) не могу на задовољство да реше задатак васпитавања.

Има васпитача, који васпитнику развијају само тело, као што раде сељаци. Онда трпи штету ум и разум. Човек остаје глуп и суров.

Има васпитача, који хоће једнострано да развију ум без разума и без телесног развитка. То се дешава у манастирским заводима. Тада се стварају калуђерски занешењаци, који у светском животу не умеју да се нађу.

Има васпитача који памћење и разум развијају једнострано. а тело и дух и не узимају у обзир. Онда васпитници постају једнострани људи од разума, који презиру ум и телесно су закржљавили.

Кад прегледамо нашу отаџбину, онда наодимо све плодове различитог поквареног начина у васпитавању. Видимо јако развијену природу без ума; онде опет чо"века од равума без природе и ума; за тим болесног умног човека без природе и разума. Људи, у којих су природа и разум и ум хармонички развијени, има врло мало. То долази отуда. што многи васпитачи нису одушевљени вештаци, већ зловољни радници, мајстори и варалице.

Лајпциг 1. Априла |889. Твој друг

Јов. П. Крстић,

студ. Фил.