Učitelj

168

велики број ове врсте: Грубе, проналазач начина како да се поступа при усменом рачунању; Динтер, који је, како се вели, са успехом практиковао сократов метод; Флатих, који је све васпитање оснивао на љубави; Гуцмуц, који се прочуо због успеха учињених у гимнастици ; Лангетал, сарадник Фребелов; Оверберж, представник католичке педагогије; Кампе, последовач Базедовљев, једини немачки педагог чија су дела продрла у Француску у преводу, аутор Новог Робинсона и Открића Америке; Шмит, аутор историје педагогије у четири свеске, и многи други чији би се број увећао над би се правој Немачкој придала и немачка Швајцарска.

Из ове летимичне студије види се да се иџтересантна и тачна упуства могу прибрати у Педагошком речнику само из једног научног одељка. Исто тако види се и та караштерна црта ове збирке, да је пространо место дато идејама и делима страних зема ка. Француска све више и више жели да сазна оно што је на другом месту рађено. Директор Речника, својом значајном компетентношћу, својим психолошким особинама духа, својим протестантским пореклом, био је спремнији неко ико други да прошири круг Француске педагогије. Без сумње, отаџбина Роленова и Фенелонова нема шта коме да завиди; она има свој властити дух, који није у опасности: практички разум, Финоћу анализе, простоту и природност. Али закон утакмице тражи данас да на"роди једни друге уче. Педагошки речник допринеће много напретку науке која је скоро уведена у нашу средњу наставу и на коју су се одали са успехом најодличнији духови. У осталом, у сваком погледу, у погледу броја докумената, идеја и чињеница, Педагошки речник јесте мопумент који је недостајао нашој Философској и морал"ној литератури.