Učitelj

5) сл сл

чим слича, сједини: и тако да се знање о вери утврдал и упозна, хоће веру, која има ослонац у искуству, у животу. Не тражи од деце да читају читанку и да је уче на памет без разумевања и сазнавања онога што чита. Нова школа хоће и ради на томе, да све тто се чита буде у кругу дечијег сазнавања, да се не само прочита механички, но прочитано и да разуме; и да се тим искуством одмах и користи. Какво је брзо читање без разумевања, онога што се прочита, и ко од тога има користи; Каква му је цељу животу! На ова питања стара школа није одговарала. Њу ово није занимало. Да ли за то, што није хтела ради своје лакоће у вршењу послова школских, или за то, што и сама није знала да може тај исти посао. да се ради и лакше и лешше, и што је најважније, да буде и корисније по децу, по њихов живот у будућности. Нова школа тражи да се прочитано разуме, да се упореди прочитано са данашњим животом, да се каже корист од тога, да се деца упуте, да тако живе и сад док су деца, као и после док су људи, грађани ове земље. Једном речи, да се деци, још у првом добу, даје могућност, да се искуством старијих што пре користе. Зар овакав рад није користан; зар нема своје сврхе у животу детињем,. као и у животу људском 2

Ова упоређења са четири предмета, који се сматрају као нај важнији по живот људски на овоме свету, износе доста јасну слику о томе, каква је и колика је разлика, коју је учинила н извршила нова школа према старој школп. Па не само то. По овој слици, или правије да кажомо, по овакоме раду у тим предметима у основној школи, јасно се види и са коликим знањем владају пи улазеу = основну школу преставници новије школе. Добро се и јасно истиче и то: колико се води брига о васпитаниковим околностима, о његовим моћима за схватање, као и о томе, да и у школи треба, да влада дете, да се све према њему, према њима, управља и подешава или према васпитачу и наставнику. ·

Кад свему овоме додамо и то, какви су нам учбеници у новој школи за хришћанску науку, за рачунску наставу, за земљонис м учење српског језнка, као и за друге предмете у основној школи, па упоредимо са учебницима старе школе; кад додамо тој тако рећи, званичној дечијој књижевности још и друге књиге, и дечије листове са сликама који су се до сада јавили у дечијој књижевности искључиво у тој лепој и корисној сврси, да деца што пре, што лакше и што брже допуне оно што пе могу да чују и виде у школи од настакника; — онда је са свим право што смо време од ослобођења па до 1373 године, у основној школи, назвали старо време, а школу — стара школа, а од 1873 године па до данас на-