Učitelj

409

км. (у ствари Србија има 48 хиљ. и нешто више али ради лакшег рачунања узео сам округао број 50 хиљ.

Ученици, кад имају у памети ову преставу простора од 2000 [0 км, лакше могупреставити и то: да 25 ж. узети простор раван величини површине Србије него ли само речи: да је Србија. велика 50 хиљ. [] ЕМ.

Ученици имајући једнако преставу просторм од 2000 км. [] лакше ће преставити у ствари величину Србије, а то је престава о простору јак темељ за даље преставе, које ће ученици добијати

биће им омда појмови јасни, јаки и трајнији кад су на првој свакој престави основани.

С тога као што је напред казано, мора учитељ ту преставу да изазове код ученика. :

Кад ученици сами то израчунају, или кад им то учитељ о6јасни, да је цео тај доглод, цео тај крај земље 1000 [] км. 2000 и 3000 и кад се каже да је 15 Х 20 ЖХ такав крај јесте Србија, онда ту не може бити никад недостатака у престави о величини земље, као што би иначе било, кад се каже само број.

На овом основу можемо и даље казивати без бриге.

К даљем раду може нам послужити „Дијаграм“ (сл. 1) који у тој цељи и састављен, који ће у

Дијаграм ученицима брже и појимљивије иза-

сл 1. звати преставе о величини земље, _ и 6, Аустрија г: Ева. Русија, мора итд.; који ће помоћи ученицима да не морају памтити велике бројеве, па тиме св и губити у мишљењу ; који би помоћу нечега сами брзо и сигурно прорачунавали величину земље, мора итд. Ово се може постићи помоћу »„дДијаграма“ коме је површина квадратни метар „нацртан у разним бојама и са извесним објашњењима), који је раздељен на сто кв. д.м.

И пошто знамо да је површина целога света 500 мил. [] км. |управо 510 мил. [7] км.) а површина краљевине Србије 50 хиљ. [5] ЕМ. (управо 48 хиљ. и нешто више [] км) Онда 50 хиљ. у 500 мил. налази се 10.000, онда је површина КО Уло-ооо) 490 целе површине Површина света назначена је на Дијаграму. 1'м. [] а Србија ће бити назначена са 1. с, м. [].

Дакле површина Србије стоји према површини света као 1 дм. С]: Е мм. [5].

УЧИТЕЉЕ 28