Učitelj

9, Каква греба да је практичност више основне школе

+

Кад смо, у главноме изнели задатак основнога образовања, онда је лако одредити и практичност више основпе школе. Према садањем школском закону задатак је вишој основној школи; да утврди и прошири оно, што је урађено у нижој основној школи.

54 5 И кад то учини, она је испунила свој -задатак. Ну, она то сада још. не чини у довољној мери, а то с тога, што њено уређење није још дотерано у склад са нижом основном школом; јер паставни програми из неких предмета немају органске везе са програмом из

ниже основне школе, као што су: наука хришћанска, познавање природе и пољска привреда. Даље, деца, која сада иду у вишу основву школу уписивана су у [ разред ниже школе од 3—9 година, па су већ за вишу школу прерасла; усљед чега нерадо посећују школу, јер су родитељима потребна. На послетку, отваџање виших основних школа треба да почиње од села, а не од варошица и вароши; јер у овима омладина налази и другог џачина да утврди своје основно образовање.

Да завршимо. Више основне школе су потребне: јер су корисне Њихово уређење није изведено до краја, дакле потребују реорганизацију. ,

Од свих европских држава — Српска држава потребује највише, да су јој грађани паметни и развијени у свему. Више осповне |. школе. јој дају јемство за ово. Писац ових редака ради већ некодико година у вишој основној школи и могао би јамтити свим на свету, да ће писменост п:'у опће углађеност остати на онима који су свршили вишу основну школу док год су живи. А то је доста од основне школе, — па за то и гласа за вишу основну школу, позивајући све учптеље и остале, који воде бригу о народном 06разовању, да о овоме озбиљно промисле. па макар св пама. који смо за више основне школе, на идућој учитељској скупштини и подвикнуло.

«Залуд брани Јанко Владислава мртва Што га брани, кад га не одбрани.“

Говорено на учитељском збору.