Učitelj

~ | со ~

се оно што је могуће мање мора разликовати својим покретима, навикама и занимањима.

11. Говорите чешће са слепим дететом које не могући видети на дицу својих родитеља. изразе њихове нежње љубави према њему осећа више од друге деце потребу да често слуша говор својих родитеља. Кад слепо дете достигне толики узраст, у коме почиње говорити, распитујте га, чешће о том, шта осећа около себе; дајте му могућност да се у свако доба обраћа "на вас питањима и одговарајте му свагда с вољом и на ситно на његова питања.

49. Ако је неопходно потребно, бити пажљив у сваком разговору, који се води у присуству детета, то је још већа потреба. бити пажљив у разговору у присуству слепог детета. Њима су приступачни само мало упечатака, на којима они усредсређавају своје мисли, и потоме, они слушају увек врло пажљиво. У њих се и саме успомене не изглађавају тако, као у детета које види, примајући у једно и исто време, сасвим различне упечатке. Потоме, у многим случајевима, слепо дете примећава и спомиње за таке речи, које дете који види, пропушта без икакве пажње. Разговарајући са слепим дететом, никада не заборављајте, да оно прати ваше речи не само с пажњом, но чак и са великим жудњом, и оно ништа не пропушта и стара се да све разуме, и сваки несмишљени разговор, вођен у његовом присуству, постаје предметом његовог размишљања по неколико часова, а некад и по неколико дана.

13. Морално и религично образовање слепог детета, може почети у оним истим годинама, у којима почиње и код детета које. види, У последњих се оно често почиње пре обучавања у писању тако, да се они у то време налазо готово у једнаким условима са слепом децом.

44. За слепо дете још је од веће важности но "за дете које види, да буде заузето било игром било каквим радом.

15, Не исказујте пред слепим дететом осећања жалости према. њему. Ваше сажалење не доноси њему никакве користи, може га само довести у тугу. Оно, по већој части, не би ни помислио да. ве жали на своју судбину, док га ви не доведете на ту мисао. Подражавајте га напротив у томе да треба да ради и да буде самостално, и тим начином спремићете га за користан живот, а често пута и пријатан за њега самог.

16. Веома је потребно развијати у слепог детета памет, која, му с временом мора указивати важне услуге. Слепо дете веома, воле приче. Приморавајте га нека учи на памет и нека препричава. познате историске и моралне приче. Користите се сваким случајем