Učitelj

436

А Истим начином навикавајте слепо дете да једе без помоћи и казујте му, како се треба служити кашиком, виљушком и најпосле ножем. При том је нужно објаснити му све подробно, како се све то ради, по томе што слепац никако не може подражавати покре- – тима људи који виде.

5. Мотрите с особитом пажњом на то, како ће да се држе слепа деца, која не видећи како се држе други људи, могу примити врло рђаве навике од којих их је после веома тешко одучити и. које могу штетно упливисати на доцнији њихов живот. Једном речју | тражите да се слепо дете држи исто тако као и добро васпитано. дете које види. Мотрите на пр. на то, да оно не меће прст у очи да не криви главу, да не млата рукама и ногама. да не чини рђаве | покрете и гримасе, и да седећи или стојећи никако не држи тело. сагнуто и згрчено.

6. Игра је веома потребна за слепо дете, но већином, оно је. принуђено да се игра само, или још с једном другом, а у врло мало игра може участвовати са својим врсницима. који виде. Зато.

је веома потребно научити га играма, поглавито тим, којима ве | изоштрава слух и осећање. Тражење и жмуре потпуно годе слепоме детету, када једно или два детета с њим играју, “ << - 7. Како се слепо дете неможе кретати на пољу тако лако као дете које види, то га натерујте у крајњем случају, да се шета што је могуће чешће. Притом, имајте на уму, да га болест натерује по невољи да се некреће, или да се креће сасвим полако, а кретања у чистом ваздуху како у лето тако и у зиму корисна су за слепу децу. -

8. Дете је дужно још у раног детињства, да буде од користи кући у којој живи, оно мора тамо да врши послове, који му се даду. на пример; да чисти ствари, пере окна, брише прашину, чисти. кромпир пи мркву, треби орахе и лешнике, одваја конопљу и Тт.д У свом даљем порасту може слепо дете простирати хаљине у кре-_ вету, чистити хаљине, полице, прати судове, бућкати масло, месити хлеб, окретати жрвањ, требити коров, хранити живину, служити _ за столом, и вршити још много друге послове, ;

9. Упућујте слепо дете нека се занимао лаким ручним радовима као везењем, предењем, плетењем и т. д. Па и ако би те израде биле у почетку рђаве и неупотребљиве, опет ће и тако рђаве и просте израђевине донети велику корист детету развијајући му_ гипкост руку и прстију.

10. Једном речју имајте на уму који васпитавању слепог детета то, да ће оно живети у друштву људи који виде, и од којих