Učitelj

64

Кад. се уз словенски језик буде чешће помињало и то, како су некад сви Словени били у заједници, и говорили једним језиком, и како треба тежити да се опет некад сви ујединимо, и да будемо огроман народ, од кога ће стрепити непријатељи —- онда, ће и овај предмет бити националнији,

Кад се у женском ручном раду буду радиле шаре из разних крајева српских, и то се буде са усхи-

ћењем узносило — као што и странци узносе наше народне шаре, и Бао што не могу сити да се нахвале правилности и сложаја боја у њима — и кад

се том приликом опет буде говорило о дотичним српским крајевима и будућем уједињењу — онда ће чак и овај предмет постати националнији.

На овај начин може вешт наставник свакџ предмет школски удесити и заданути националним духом — а без штете за саму науку у предмету.“)

Даље, кад се буду народни празници светковали о децом на што свечанији начин, и сваком том приликом кад се буде речју и делом утицало на децу, да појме -— на њин дечији начин — потребу и нужност српског уједињења у будућности, и кад се буде том приликом у деце будило осећање дужности, да се све за ову мисао жртвује — онда ће и народни

%) Ради доказа, како вешт и заузимљнв наставник може чак и та. |. основне школе да ради на великосриској мисди, нек послужи овај накнадни пример.

- На овогодишњем испиту у Тр. 2 одељ, нигке женске пкоде причала |

су деца, као и по осталим школама, познату прпчу из читанке за [ р.о три лептирка — црвеном, белом и жутом, који су детили од цветка до цветка, и играли се; угтом пљуснула киша, а они беж лали жутоји црвеној, да се сакрију, но дала хтеда да прими само жутог и црвепог, а бслот није, јер није као она; онда лептири нису хтеди да се раздвоје, ма изтинули брат с братом, па отишли крину, а крин сад хтео да прими само белоћ, п лептирци опет нису хтеди да се раздвајају ; најзад то чуло сунце кањо се браћа воле, па засијало и растерало кишу, те добра браћа остала здрава и весела. — Пошто су деца испричала ову причу, запита учитељица шта та прича значи. Сад дете стаде да прича, како дептири це умеју да товоре, а ни цвеће, но се овде у причи мислу на српску децу. Да онда

И а