Učitelj

08

поведног или условног начина. По некад је за извршење његове воље довољан и само усклик, па чак и поглед или мимика. Ако ученик потпуно схвата смер неког дисцпплинарног утицаја и ако учитељ има довољно времена за његово објашњење, онда поменуте дисциплинарне мотиве не треба тајити од ученика, Али овим објашнењима не треба придавати и сувише велику важност, јер у противном случају ученици се навикавају на учитељева објашнења, усљед чега често захтевају објашнења и у оним случајевима, кад је објашнење немогуће или незгодно. Најумесније поступају они учитељи, који при издавању заповести ученику надугачко п нашироко објашњавају корист или штету поступка и то баш у оно време када се од ученика захтева категоричко испунење. Обично бива да је ученик у то време заузет мишљу да ли да учини или не учини оно о чему се говори, за то ученик у то време или не обраћа пажњу на учитељеву „придику» те стога пристрасно расуђава. У таквом случају већином се дешава да учитељева заповест одмах после објашнења прелази у заборавност. Умесно је ученину објашљњавати дисциплинарне мотиве само онда, кад је зашовест већ испуњена. и кад се ученик према истој може односити непристрасно.

Што се тиче осталих наставникових распоређивања, изражених у Форми поруке, задаће, молбе и савета спомепућемо да учитељева порука смера да да ученику посао у оном времену, кад ученин услед беспослености може азлоупотребити златно време. Задатак пак смбра дз проветри степен ученичког успеха, који су ученици постигли у неком делу наставе, На тај начин и-задаће "могу се применити у свима ђачким узрастима, па зато представљају противположност жељама, молбама и саветима, који се само могу практиковати под готовим погодбама, код којих се више или мање претполаже неки ступањ моралног ђачког развитка и сталности. Молити ученике или изражавати пред њима жеље. само је у том _

1