Učitelj

98

редну привлачну снагу'). Свака наставникова заповест треба, увек да има пред очима опште ђачке потребе, јер наставник пије увек у стању да предвиди сваки засебни случај у разреду. За то је довољно ако наставникова заповеет претходно примећује све опште појаве ђачког раста. Наставникова заповест смера, да одврати ученика, од нереда, који је већ примећен или тек примети опасност да ће се појавити). Фа то је потребно да су школска правила подједнака са моралним ученичким животом Дакле,ако ве неред не примећава међу ученицима, озда је у том погледу излишна учитељева, забрана, или ако се геки ђачки иступ дешавао, па је помоћу дисциплинарних мера уклоњен, тада је излишно наставниково предупређење, јер би у том случају сам наставник изазивао код ученика представу о оним несташлуцима на које се сами ученици никад неби сетили. Одлученост заповести стоји у врло тесној вези са топом) којим учитељ наређује или забрањује. Не треба заповедати шаљивим и смешним тоном, већ напротив, треба да је свака наставникова заповест озбиљна и од- | лучна. Из заповести треба избацити све. што је излишно. Никаква. учитељева заповест не сме у себи садржати шајпље и нитњасте фразе. Наставник увек заповеда у форми за

5 Да би примером показали колико јаки утицај може учинити тон, којим се заповеда, споменућемо један историјски случај, који се десио за време ступања на руски престо императора Николе 1. Неки нису хтели да положе заклетву, него су се са узрујаном гомилом народа скупили пред императоров дворац. И шта се деси 2 На једанпут се отварају са улице врата и пред њима се јавља император. За тренутак се појави тишина, кроз коју загрми громко и одлучно «на колена» (праштам вам, продужаваше император; молите се Богу да би вам и он опростиос). И наоружана револуционарна гомила пада на колена. Раз Вимећ д. Ебегп, хоп Орре! 1887. 5. 246.

%) «Није довољно ако учитељ примећава неред у моменту, кад се већ појавио и показао са довољно каракрерним својим знацима. Учител, је дужан из очију својих ученика вешто читати последице својих поука». А Гожљ Наука воспитанји. стр. 88—89.

8) Види цитат на стр. 156. под знаком а).