Učitelj

него и она која се могу породити у најближој будућнови; међу тим каштига се оснива само на свршени Факат. Ако није извршен преступ, онда није опробано ни задовољство, које пружа свршени забрањени поступак т. ] ако ученик није уживао поменуту насладу од забрањеног поступка, тада је са свим излишно стварати му препреку у Форми.каштиге. На тај начин наука о аиколској дисциплини има своје засебно кривично право, које се битно разликује од грађанског кривичног права, јер последње оцењује преступе с гледишта, човечије сло· бодне воље и сваки човечији поступ осуђује у коме се појавила зла воља, пошто последња штетно утиче на тихи друштвени рад и личну безбедност. Педагошка. качитига није грађанска осуда која примирава неисправног грађанина са нарушеним законом. Педагошка каштига такође. није ни средство за поправљање, бар најближи и непосредствен као њен утицај не састоји се исправљању Премда школска каштгга може у неколико заплашити и успокојити савест окривљеног ученика, те према томе пи школска. каштига служи као мотив за моралну поправку. Но сви ови знаци не карактеришу суштину школске каштиге, која није ништа друго него васпитно средство, које само напомиње ученику заборављено наређење или забрану п буди код истог осећања дужности,

Калштига се сме применити само у случају, кад је извршени забрањени поступан стварно забрањен, нарочито ако је учитељ при забрањивању јасно напоменуо ученику да ће бити кажњен. Са свим је неправедно казнити ученика за поступик, о чијој забрани није му било раније саопштено, јер дате није још савршено развијено и не маже, само да тачно разликује дозвољено од забрањених поступака. Овде је захтев још очигледнији у основној школи, у којој често пута учитељева, наређења и забране. Зависе од са свим случајних околности и саображавања. Исто тако није излишно спо-