Učitelj

358 ЖЕВЕ КАО ВАСПИТАНИЦИ И ВАСПИТАЧИ

ако не и немогућ. Женској треба извесна мера разума, како би добро разумела мужа, и са њиме се слагала; — — — — — —

Физично и морално васпитање женских данас је — а нарочито у варошима — већином врло рђаво. Отуда код њих толика страст за кићењем, жеља да играју велику улогу, да друге људе презиру, да раскошлуком надмашују једна другу, па ма пропала цела породица са њеном главом. Уредност у јелу, проста али крепка дијета, марљиво кулање, угодна одећа, здрави станови и спаваће собе, гимнастика и пливање — то су начини фФизичне хигијене, који осигуравају напредак женскиња и јамче за успех моралног уплива на њу. Али на жалост много се греши у Физичном неговању женскиња, и то због предрасуда, глупих и лажних појмова. Због тога ни морална хигијена нема чврстог ослонца и жене остају робље њиних страсти и осећања.“

Ну узев да је женски пол много њежнији и слабији од мушкога, онда васпитање женскиња не може се ни замислити без упућивања, руковођења и потпомагања. Сав овај рад не сме се оставити само на женекиње, да га оне врше, него ту је позвато и мушкиње, породица и човечанство. Муж утиче на жену као и на околину, својим понашањем, чврстим карактером, мушком одважношћу и енеричним радом. И најпоквареније срце женино, мора да се умекша пред оваквим врлинама човечјим.

Породица спрема женскиње за дужности, које их чекају у доднијем животу; заклања их од свега онога, што је лажном еманципацијом у друштво унето; она је врело свеколиких врлина и добродетељи, које су основица друштвена; она негује чедност и моралност и упућује своје кћери на правилан пут, како би доцније ваљане мајке биле; породица ствара добре домаћице и добре другове, — породица може много добра да даде, ако је у њој живот добар, а и велика зла, ако су њени чланови — родитељи рђаво васпитани.

Друштво мора да потпомаже женскиње у светом позиву њиховом; да им уклања све оне сметње, које су им сметале вршењу својих дужности; друштво треба да је истински заштитник и искрени пријатељ женскињу; оно неће дозволити, да се иза ласкања и вајног пожртвовања женскиња, скрива подсмех и осуђивање, кле-