Učitelj

348 ЛИСТ УЧИТЕЉ» И УЧИТЕЉИ

Трећи је узрок свимаи свакоме позната бивша сиротиња. многих учитеља. Многи су од њих принуђени била да се брину сваког дана само о томе, како да прибаве дневну храну себи и својој породици. Људи, који нису патили и подносили сиротињу, не могу себи ни преставити, како убија дух тако мучно стање. И спротни учитељи заиста су дубоког сажалења и саучешћа достојни за то, што нису имали довољпо за своје образовање. Али ипак, и при свем том, не може се, а и не сме се веровати у то, да они нису могли годишње неколико динара жртвовати на издатак и обдржање свог рођеног листа, пошто их је баш та сиротиња, и принуђавала,. да умере своје расходе на најпотребније; али их никако "не извињава за савршену ладноћу према своме задатку, пошто они баш притешњени и угњетени таким неприликама, пре свега, треба да су осећали потребу и у духовној храни, која их је само и могла уздићи и узвисити. Јер где се та потреба дубоко и истински осети, тамо се увек нађе средстава и начина како да сета нужда подмири и задовољи. И најзад, ако ма који од тих учитеља није био у стању да сам прибави који педагошки спис, или да држи свој педагошки лист, онда су могла два и три заједнички то чинити.

Четврти узрок, то је она душевна инерција, тако рећи, душевна чамотиња и дремеж, који заслужује најозбиљнијег и најстрожијег укора и презрења. Јер сваки, који се посвећује каквој било дужности, или се у њу позове, треба да зна, да се позива уједно и на истински и озбиљан рад, а не да ту седи и дембелише; и зна се, да он само онда добија у резултату успех, кад се свим мерама труди над савесним испу-. њавањем свих обавеза. Јер ако он ту гледа на те своје обавезе као на веки прост занат, као на свакодневно надничарство којим само прибавља насушви хљеб, он онда пада у ону низину и у оно жалосно стање душевно, које га лишава сваке способвости, не само да учини, но и да се и не привати за ма шта било стварно и корисно односно своје' дужности И обавезе. А што је још најгоре, он се мири, и тако рећи срођава, са тим својим жалосним стањем, ако само што пре не буде из њега изведен. Треба знати, да међу учитељима и учите-