Učitelj

5 ~

РУЧНИ РАД У ОоснОВНОЈ ШКОЛИ

При увођењу ручнога рада у сеоске школе наићи ћемо без сумње прво на ту препреку.

Ну пред њом не треба застати, него је треба упоредити с вредношћу ручнога рада, којим се иде на то, да се усаврши васпитање у нашим основним школама. Ваља, само имати чврсто уверење у корист од остварења те идеје и жељу да се том остварењу помогне, колико се може — па ће свих тешкоћа, неприметно нестати. У осталом и сељаци ће давати по нешто, као што и сад дају, јер ће се уверити у практичну корист ручнога рада. Данас, на прилику, у Русији има готово 600 школа, у којима се предаје ручни рад: од њих су 50 учит. семинарије, 2 учит. института а остало градске и сеоске школе. Руских школа у којима се предаје ручни рад има од две врсте: једноразредних и дворазредних. За набавку половине свих потреба, долази на 15 — 20 ученика од прилике 940 рубаља. У овим се школама израђују лаки, почетни радови од дрвета и то ножем, обичном или американском макљом; израђују се и ствари од плеха и жице; поправљају се старе турпије, тестере, косе, српови и т. д. Осим тога учи се плести, правити четке и др. Увођење ручнога рада у школе помогла су великим при_ лозима највише радна друштва, особито у дорпатском округу,

Доказивати потребу ручнога рада у градским школама, било би излишно, јер баш њима највећма треба фФизично образовање. Њу признају данас сви; само се разликују у начинима, како да серучни рад у практици изведе. Неки нпр. тврде, не правећи разлику између заната и ручнога рада, да у градским школама од три године, у којима ученици свршују учење у 11 или 12-о] години, није могућно ни мислити о озбиљним практичким радовима. То је она врста људи, која тврди, да је ручни рад просто столарски занат. Много је пак мање оних, који се брину, да у деци задовоље тежњу к практичким радовима, да у њима подржавају свежину мисли, бадрост духа, интерес к животу и спрему за њ.

У градским школама за прве две године, ученици треба, да пређу пропедевтички куре ручнога рада (да лију, плету и израђују од дрвета просте и лаке ствари) а у току треће године моту већ радити за тезгом.

Ради даљег усавршења, а за децу од !2—15 година,“ када. још нису ступили да уче занат, потребно би било основати, у већим градовима. централне радионице ручнога рада — као продужну школу, од којих би деца сиротних родитеља и у умном и Физичком погледу имала највише користи.

(СВРШИЋЕ СЕЈ

ове