Učitelj

730 ГОВОР О ЈАНУ АМОСУ КОМЕНСКОМ

Сколастички софизми и силогизми преносили су се са учитеља на учитеља стотинама година, преносили су се без разбора и размишљања онако, као што се пренело «Оче наш» од Христа до данашњег дана.

Преко целе године примани су ученици у школу, и у сваком разреду, колико беше ученика, онолико и група са којима је учитељ радио одвојено и катихизис, и латинску граматику и читање и све друге предмете. И у исто време, дакле сеу једном углу из колевке разлегаше плач малога детета. учитељева, докле се чујаше блејање овце у другом углу, дакле се осећаше мирис од јела са огњишта, докле се чујаху узвици оних ученика, који се пропитују, докле се учионица трескаше од корита, у коме је учитељка своје рубље прала; у исто време пуцала је трска по неком ученику, који није научио задану латинску изреку, или је у сред ове збрке одјекивао глас учиТељев !

— Нека изиђе ћорави Јеремија!

— Кажи ти шантави Марко!

— Клечи на лактовима грбави Јосифе !

У таком времену васпитавања појавише се три велика, човека из три народа, да спасу наставу од мучења а васпитање од саблазни.

Први беше Епглез Бекон Веруламски, који, тражећи тајну људскога сазнања, изведе умну револуцију, какву до тада никад нико извео није.

«Није Бекон за саму педагогику ништа лично урадио, само се случајно дотакао васпитних начела; али, не гледећи на то, он је имао на њу силан и дубок утецај. Он је отргао дух човечји од прошлости и показао му садашњост... Он му је отворио очи да посматра живу природу и постао је отац реалистичке педагогике, која је из основа, супротна пређашњој, апстрактној, сколастичкој педагогици.»

Тако вели чувени педагог Модзалевски.

Беконови Философски погледи: Да треба одбацити све дотадање теорије и предрасуде; да се права истина, налази само правилним и пажљивим испитивањем свакога предмета; да правилна индукција води поступно, без скокова, од једнога, правила другом — ти погледи ставили су у покрет све тадање научнике и педагоге.

Први, који хтеде применити Беконова начела у настави и васпитању беше Немац Ратих. — Ослањајући се на постављено начело опита, Ратих је изнео девет важних педагошких на-