Učitelj

ЈЕДНА МИСАО И ПРЕДЛОГ 833

По нашем мишљењу, група првих захтева решена је новим законом 0 основним школама, новим законом о учитељским платама, новим законом о пензији учитељских породица и множином расписа, прописаних на основи тих закона. Група других захтева скинута је такође с дневнога реда Наставним програмом за нижу основну школу од 1. новембра. 1891 године, ПБр. 17.526. Јер програм за основну школу доживео је у најновије време 3 промене једну за. другом. Рачунамо, да се са овом трећом променом мора стати, бар за известан низ година. Нико не може имати јакога разлога, да ускоро устане противу садашњега наставнога, програма и да затражи мењање. Надамо се, да ни Учитељско Удружење не ће ускоро истаћи такав захтев,

После овога, шта, сад остаје главна задаћа Учитељског Удружења 2 У коме ће правцу оно сад окренути свој главни радг — Сад остаје, да Учитељско Удружење сву своју бригу и сав свој рад окрене у рад на ширењу просвете у Орпству, и на што потпуније и стварније извршење једном већ утврђенога програма.

Па како да се отпочне тај рад — Просвета, то је опширан појам, кога чине многобројни захтеви, који теже, да човека што већма усаврше и усреће. У ком правцу, дакле, треба да се креће поглавити рад на просвети; Ради ли већ удружено Учитељство на просвети и у колико % Треба, ли тај рад потпомоћи и како 2 5

Сваки учитељ и учитељица на свом послу већ су раденици на просвети народној. Учитељско Удружење појачава тај рад тиме, што обавештава и оспособљава, раденике, што осветљава путове, којима треба ићи, и што потпомаже и ствара потребну књижевност. Но, има, једно питање сувременога значаја, питање, које је за нас ванредне вредности, које Учитељско Удружење може јако да потпомогне и унапреди, и на коме треба збиљски и да поради. То је наше национално питање. На, том пољу може доста да учини наше Учитељско Удружење. Како ! — Најважнији извор, из кога потичу побуде и појачавања за, националне тежње, јест народна историја. Добро схваћена славна прошлост народна даје снаге за успешан рад за будућност. Па да ли се наша народна историја изучава данас с довољно познавања и разумевања 2 —

Које земље заузеше Срби, кад се доселише на Балканско Полуострво % — Како се зваше то полуострво пре досељења Срба2 — Како се зваху поједине области у њему% — Како се на томе полуострву зваху вароши, реке, планине и равнице пре досељења, Срба» —

Кад се јавише у српским земљама области : Рашка, Босна, Зета, Хум, Неретва. и Подгорје Докле се оне простираху у својој основи — Где је Пилот (Пулатијг — Где је Папратна2 Где је старо Трговиште> — Где је

у

Дежева, где Једеч, а где Звечан; -— Где је Дабар — Где су Брњаци,