Učitelj

ПРЕДАВАЊЕ У У. РАЗРЕДУ ВИШЕ ОСНОВ. ШКОЛЕ 41

су оне остале речиг — (додаци. — У којој реченици има највише додатака 2 — 5 Правило. Ако речентца има само подмет и прирок, зове се неразвијена реченица; а кад има и додатака подмету и тприроку з0овв се разви-_ јена реченица. =— Понови то исто, ти! — Сад ти! — Дед' сваки нека замисли по једну неразвијену реченицу! — Сад по једну развијену! — Која је ово реченица 2 —: Ђак слуша% — А ова —: Добар ђак добро слуша% — А ова —: Добар и вредан ђак увек добро слуша свога учитеља2 — и т, д. Општа репетиција. — Шта је реченица2 — (свака мисао исказана или написанај. — Шта мора бити у свакој реченици; — Која се реч зове подмет у реченици; — А прирокг — Да ли мора у реченици увек да се изговори подмет; — А прирокг — Може ли бити реченице са изостављеним подметом и прироком2 — Шта може још бити у реченици осим подмета и прирока2 — Чији могу бити додаци — Како се зову реченице које имају додатака 2 — | Примедба. На крају треба тражити од деце, да сама, налазе реченице и да их претварају : просте у сложене и обратно. Па онда, тражити при читању чланака, песмица и т, д. да погађају реченице по неразвијености и развијености. За овај рад најзгодније су песмице, као н. пр:

~ „Наша чигра лепо игра, „Ситно везе, „Право стоји, „јер се боји, „ У ње није Божја душа, „Она само бич наш слуша. „Ал ми деца боље знамо, „Јер ми бича не требамо. „Наша душа речи слуша. „Реците нам то је добро, „Реците нам то је здраво, „Ићи ћемо увек лепо, „Стојаћемо увек право“)

Сваку реченицу треба за себе одвајати и тражити у њима: подмет, прирок и додатке. У исто време треба реченице и упоређивати да се види : колико развијене реченице чине лепоту говора. -

Свет. Вучовић.

# Чика Јова Змај.