Učitelj

ЂАЧКИ ОДМОР 53

„висаше“ м. вишаше (44); „лице му беше сво помодрело“ м. све (44); „којега ми удишомо“ м. који ми удишемо (46); угњездо“ м. гнездо (47 на: десетак места); убакрачу“ м. котлу (48); усене муња“ м, севне (49); „двоје старијих“ м. два старија, кад су мушкарци (56); „нико не воле“ м. не воли (58); ујашимо“ м. јашемо (66); ујашио“ м. јахао (67); „панталоне“ м. чакшире (72); „излазаше“ м. излажаше (73); уније ми ништа, мајка“ м. мајко (84); „дозволи“ м. одобри (86); „ослепели“ м. ослепили (86); „они више пута превијају дуванско лишће на ране« м. привијају (87); „кошта“ м. стаје вреди (88); посигурно“ м. поуздано, несумњиво, јамачно (88); уда уму направити“ м. умеју (90); „и мале колебице, у којој ће се склонити“ м. у које... (90); „очеви“ м. оцеви (101); „најлепше простирке и јастуци прости- | ране су“ м. простирани су... (115). (У песми 8. на стр. 22. има много реченица, у којима је именица са својом заменицом у истој реченици н. пр. »а камо га јаје, а камо је кока, а камо га пут“ и т.'. Због оваких грешака требао је ову песмицу изоставити, ако није хтео поправљати је Да је од веће вредности књига, што све пружа деци, која нема грешака, у језику, и ла се из сваке књиге, као год и из разговора, деца уче правилном · говору, 0 томе, мислим, неће нико посумњати. При прештампавању писац би требао да има на уму ове грешке, џа да их у другом издању исправи, · дотле пека сами наставници, чији ђаци имају поменуту књигу, чине исправке при читању. ј На завршетку не могу пропустити ову прилику а да не напоменем да се „Ђачки одмор“ може корисно употребити поред читанке у свима разредима основне школе, пошто се ова буде утврдила као што ваља. Само у том случају треба бирати за сваки разред по неки чланак, јер се сва неће моћи у школи прочитати. Нарочито после испита не би ни мало паметно било ни једнога часа морити ђаке читанкама; ако мали број ђака буде куповао ову књигу, доста ће бити другима само да слушају, кад буду читали они ђаци, који је буду имали. Школски одбори требали би да је набаве за школске књижнице, јер ће се њоме, поред осталих добрих страна, јамачно боље моћи моралисати код деце, него свима оним многобројним »проповедницима«“! Ко год мисли наградити ма чиме своје или туђе дете о испиту, најбоље ће учинити ако му купи и поклони „Ђачки одмор“, јер ће детету он бити Кора духовна посластица.

9. маја 1892 год. Чачак. Савко Филиповић УЧИТЕЉ.