Učitelj

ПРЕДАВАЊА

——————

ПРВА ПРЕДАВАЊА ИЗ ЗЕМЉОПИСА У !. РАЗ.

Најбоље бисмо изучили своју земљу, кад би је скроз пропутовали са ђацима. Али, како је то немогуће, ми узимамо у помоћ слику наше отаџбине и из ње упознајемо отаџбину. Да је допста тешко дати деци тачан појам о једном комаду земље, као што је Србија — то неће нико спорити. Детету, које није макло из свога места, дати јасан појам о грдноме простору — немогуће је. А још ако се предавање из Земљописа ограничи на, саму мапу, ако почетак или прво предавање почне одмах са границом, планинама, рекама и т. д., онако шаблонски; ако је прво предавање само упознавање оних шара на мапи, — онда ће деца, не упознати своју земљу не добити појам о простору, изгледу, даљини, већ само знати за шаре, 4, то је толико исто, колико ништа. Између слике земље и слике другог ког предмета велика је разлика, Слику човека дете одмах зна — оно га црта. од 3—4 год.; слику куће, коња, кола, и т, д. дете одмах зна, јер је те предмете виђало, прегледало, упознало њихове делове, величину, облик, боју ит.д Али се земља не да тако прегледати. Дете треба из прегледа малог дела земље да упозна велики део. Оно мора из слике малог дела, коју може сам начинити, да добије појам о слици великог дела, ког не може прегледати ни насликати. Па кад је то тако. онда мислим да велику грешку чине они, који почињу предавање Земљописа у школи, и то почињу оним уобичајеним редом, Овако учећи, истина ће деца умети да искажу границе среза или округа а неће имати појма о граници; умеће да искажу како тече река а неће имати појма о току реке; знаће да вам поброји стотину места, а неће имати појма о положају једног према другом. На крају „знаће« целу Орбију, па опет неће знати ништа. С тога, прва предавања из Земљописа не почињите никад у школи већ у пољу.

Ја ћу у кратко изнети овде како сам вршио прва предавања из Земљописа, док сам био у Ш. разреду. Не велим овде да је ово једини и нај-