Učitelj

450 ГЛАбНИК 05

Овако би требало законом зајамчити а не остављати никаког излава да се с променом влада одмах. па ма које доба године било, учитељи селе ес једног краја Србије у други. да се преко године 'у једној школи промени по неколико учитеља и т.д. — као што је до сада било у већој или мањој мери, а ове године п преко сваке мере.

Одговор на 10. питање.

Што се тизе тога какви разлови или узроци треба да руководе пре мештање учитеља. о том изосимо ово: ИМ до села је било и од сад ће бити врло разноврсних разлога п узрока за премештања учитеља, али све се то може поделити у главноме у две врсте: по молби самог учитаеља и по потреби службе. Ова два разлога нису рђава, оправдана су, умесна су и потребна да остану, али — али само треба стати на пут томе да ови разлози не буду Форме ради, него да буду стварни: у молби треба да су довољно јаки и стварни разлози, уз које иде још и стечено право молиоца за боље место, право стечено радом у школи и за школу, а не прво стечено само партизанетвом, изја ом о преласку у партију, протекцијама разним ит под. Потреба службе такође треба да је стварна, а не само Форма и Фраза која се до сад често чинила несамо где стварне потребе с ме службе није било већ и где је баш стварна потреба влузжбе да се учитељ не премешта, ла је опет премештен био

Како, пак, ми на овом месту, у ов ко кратком одговору на то питање, не можемо набрајати све случајеве за премештаје по молби и по треби нити можемо за сваки одредити и казати како у ком случају треба да је, то Ћћемо рећи само то: да би законом требало дати јаче гаранције за цењење разлога у молбама и разлога за потребу премештаја. Како се, пак, до сад видело да се ти разлози нису правилно и праведно ценили од оних који су их ценили. то би требало законом дати то право“ каквом н'утралном одбору, који би давао свој меродаван глас и о мол“ "_бама и о потребама за премештаје. Тај одбор имао би казати: ове су

молбе неосноване, ове имају довољно разлога пи могу се уважити, ако буде могућности а ове, пак, толико су јаке и основане, да се морају уважити, Ието тако и з, потребу службе тај одбор би имао да каже ова је потреба неоснована ова је довољно основана, али није и преко нужна. а ова, пак, мора се извршити.

Сам тај одбор да би био што незавпенији и савеснијин. треба да је

састављен од људи који су у положају што је могуће независнијем, од 5 људи на које промена владе и ниједан министар не може утицати у овоме раду. Или би требало да за тај одбор учитељека скушштина кандидује чланове у 2-пут већем броју, а од њих министар да постави потребан број 4