Učitelj

ПРЕДАВАЊЕ 499

Тако у главноме треба предавати писање по такту, што је прописано програмом из Лепог писања.

Оашта наџомена. Као што је казано у упутству, које је послато уз нови програм, за писање по такту учитељи ће сами преко године одредити неколико часова, према потреби. За пивањ: црта и слова требаће неколико часова и неколико за писање речи и реченица, јер се више часова не може само овоме дати. Ну како се за неколико часова не може прећи и довољно вежбати ученици у писању евију саставних делова слова, и сВију слова, то учитељи треба пре тога сами да одреде око чега ће се задржати дуже и више вежбати децу, а око чега мање, Чему пак треба дати више вежбања, а чему мање, то ће се моћи одредити при самом прегледању прописа ученичких. Том призиком учитељ мотри које елементе слова и која ел ва веђина ученика неправилно и ружно пишу, па прл писменим вежбањима око тога ее ваља дуже задржати, а што ученици већ пишу правидно, не мора се на узимати у вежбања, или ће се краће и брже прећи,

Не можемо а да овом праликом не учинимо и још једну напомену, која се ве тиче само писања по такту, него писања у опште.

Код нас се врло мало пази на правилно писање, те је отуда код нас лепо писање врло ретко, леп рукопас тако је редак, а рукопаса, који се једва читати могу, тако је много и обично, да се онај, који ружно пише, и не стиди тога, вити га други за то осуђују, нити му замерају. А требало би да је обратно. — Од овога зла још ја веће зло, што се мало пази на то како учевица држе тело кад пашу. Огуда је што ученици при писању држе тело, тако рећи, како ко хоће, што деца е врло малим узузетком, а у грдној већини, пишу седећи е искривљеном кичмом, искривљеним раменима, искривљеним вратом, главом сувише вагнутом над пропив и т. д. Да ве од тога тело криви и убаја, да се сакате. очи, то најдрагоценије чуло човечје — то је већ и сувише познато, Зато и овом при ликом наломињемо, да учитељи и учитељице треба на правилно седење да обраћају велику џажњу, јер шта вреди и најбоље писање, код оно сатире тедо, шта вреди љепота писања кад се при томе иде на руку томе, да тело буде наказно пч ружно 2

На послетку напомињемо, да треба на правилност и лепоту писање цазити сваком приликом, а не само на часу Лепог писања.

АЈ П,

ава