Učitelj

ВИТОРИНО ФЕЉТРСКИ 629

ката. И како је он сам био пун љубави и оданости према раду, тако су му и речи биле силне и убедљиве.

Овде треба додати и то, што он, не гледајући на своју ученост, није ни једног часа за предавање пропустио, док се за свако то предавање с"весно и као што треба не спреми; те да неби за време наставе приступао каквим немоћним средствима. · и упадао у бесмислене фразе. То је најозбиљније препоручивао свима оним својим ученицима, који су се спремали да буду наставници, Никад се није ограничавао и задовољавао тим, што су га разумели само способни ученици, него му је баш на против главна брига била да га појме и разумеју и најслабији од; њих. (ва-тежа места ма из ког предмета, тражио је да: прочи-_ тају на глас, па је из саме интонације гласа погађао да ли чи“ талац то разуме. И ни једне погрешке није пропустио без исправке, а осуђивао је сваку ружну дикцију у читању. Ма шта не разумљиво за ученике, радо је објашњавао, спокојно је слушао њине примедбе и никад их није остављао без одговора. Писмена је вежбања прегледао и иеправљао с највећом пажњом. па је тек онда долазипа најсавеснија оцена њине вредности и. њених мана и недостатака.

Његовим ученицима није забрањено било да пишу стихове, што је тада било у моди. У том је делио мишљење Цицерона: да је стварање својствено младости и да временом године и озбиљна занимања раехладе ту ватрену уобразиљу младости. Свом говору при настави тражио је строге пажње и осуство тога. приметио је из самог положаја тела учениковог, ма он био у. највећој гомили и удаљености од њега.

Што је једном пређено понављао је с највећим етрпљењем и. систематски је прелазио од познатог непознатом, да се због тога неби узалуд и без користи време проводило. Волео је да му ученици на памет науче боља места из пееника, н. пр. Вирги-. лија, Цицерон, Хорација и грчких трагика. Док је на против: спрам лирске појезије имао јако предубеђење, да она сувише егзолтира младе људе, и развија у њима болешљиву машту; па. зато је лирици увек претпостављао епопеју, која даје много пре+ красних примера за подржавање.

Заслуге су Виторинове као учитеља огромне. По сведоџби: папиног легата, Амвросија Комалдона, који је 1435 год. походио