Učitelj

У ПАРИСКИМ ОБНОВИВи ШКОЛАМА 1:

великим школама све удешено како треба: ту су Физички кабинети, сале за гимнастику с богатом колекцијом потребном за то срество, кујне, у којима се ученице на практици уче кувању, простране и богате библиотеке за ученике и учитеље. Ове су школе много налик на мравињаке.

од 8. часова изјутра па до 5. часева по подне у њима се непрестано, неуморно ради. Ваља само видети уморена лица учитељица п ученика кад се школа пусти, па де се појми, колико се сила овде троши да: се достигну они ејајни резултати, којима је немогућно не дивити се.

Нарочито је сјајно удешена п уређена у париским школама настава у народном језику чија се граматика п књижевност уче сасвим подробно. Већ у првим разредима деца читају не само јасно, разговетно п свесно, него п са изразом; многа међу њима одлично декламују израђена дикција и Фина пнтонација могу се наћи чак и у седмогодишњака. То није ни чудно: у учитељском семинаријама усрдно изучавају будуће учитељице, под управом познатих уметница, теорију п практику вештине де кламаторске.

Тако је исто одлично удешено у париским школама по учење писања: пзрађеност п лепота потеза, чистота писмених редова правилност отографије просто су без прекора. Малу деца овде уче пшсати не по косо повученим линијама, него по квадратним четвороуглима, те се због тога она привикавају правом писању; широке линије, крупна писмена. нису овде у обичају; одмах пошто науче писати елементе, прелазе на писање средње величине, а за тим, у брзо, п ситном писању. Ученичке су књижице са незнатним изузецима беспрекорно одличне, а нарочито се истичу ванредном чистотом и тачношћу: књижице за рдаове преко месеца (саћјетв шепзисја) и књижице за дневнике (саћлет5 јоптпаих Фе голЈетапф). Прве су књижице заведене у све школе по захтеву надзорне , власти; сваки ученик има такву књижицу, у којој морају бати четири реда ва сваки месец: 1, из калиграфије, (краснописа), — 1, из ортограФије, — 1. из рачунице и ]. из цртања. То даје управи могућност да прати успехе свакога ученика из месеца у месец, Задаћа књижици за дневник нова је, мало позната и корисна, те ћемо о њој рећи коју више и подробније. У сваком разреду има по једна овака књижица, која се по реду даје сваком ученику без разлике. Онај у чијим је рукама књижица уписује све за тај дан израђене радове, не изузимајући ни радове из цртања п певања (ноте), Где је у школама много деце, те се три оделдња деле даље у неколико класа, ове су књижице од врло велике користи: управитељи школа могу, без по муке, пратити ток шволских послова, стварати тачан појам о средњем ниво у појединих разреда, 0 методама предавања, о избору и распореду материјала, и изводити пнтересне п за себе поучне закључке. Ове књижице престављају верну | елику успешности у свако доба школске године. А сравњујући ове књижице из неколико година може се судити, колико је у којој школи напредовала или назадовала настава. Ова је књижица разреду књижица

»