Učitelj

54 > ењижевВвни ПРЕГЛЕД

„бода бије 1аујббе Кт. пбтбејјаКке бКоје 1 умједђаовсе, и Рефтјиј; за школ. год. 1892—198.“ Издала управа. Петриња 1898. Ср. 10. — Осим извешћа о раду и кретању у петрињској учитељској. школи, овај годишњак нема никаквог чланка ни расправе.

Споменак, бр. 8 и Голуб бр. 17 и 18, дечији листови наше прекосавске браће. Први излази у Панчеву и ово му је тек 1. година, а други је давнашњи дечји друг. Лектира, је у оба подељена највећим делом. у приче и песме и мањим делом има популарних чланака. Добар је дес садржине патриотскога правца и што је значајно, сарадници су из свих српеких крајева а нарочито има повише ствари писаних јужним говором. То је лепо, но је у питању, да ли има строгог васпитног смисла, кад. се узме у вид, да се то намењује деци разних година, којима облик поуке може сметати ири разумевању садржине. Голуб по одавна доноси и по зоришне игре за децу, па је то учинио и у овом броју, и ми. мислимо, да је /то добит за одраслије кад би се упутили учитељима и родитељима, да везују умни рад са телесним кретањем, што је задаћа театра а децу то занима и развија свестрано. Иначе ако би се и оваква врста чланака, оставила само као штиво, без пректичке примене, досадна би била деци и само би запремала место. | „Писма из српске повеснице“ у „Споменку“ нису популарна и

_ остаће без већег утицаја на родољубива осећања, јер се баве политичком историјом тешком за децу. Много је боље утицати на дечји патриотизам лепим песмама и причама, у којима се износи народни живот из свих крајева, културно наше прошло и будуће стање и т.д. а не све једна, те једна песма: наше међусобице п трвења, нека уображена ве личина историска ит. дД..... „Оба листа имају при крају разноврсних бележака, а „Споменак“ чак и Филологише и ако је намењен „деци“. Није од користи доносити библиографски преглед без избора. Ту би требало унети по какву дечју или патриотску или популарно израђену научну књигу, али о њима увек проговорити повише, те их препоручити деци. (а еликима натежу оба листа. Први је чак показао своју оскудицу у њима, доневши једну и то врло худу слику. Слике су врло потребне пи то треба имати на уму. Иначе је садржина чланака прилична, само је | стил и језик до зла Бога тежак и произвољан. | |

Воспитанје и обученје. Руски педагошки месечни листић. Година ХУП, број 8,'за Август 1893. излази у Петрограду као прилог дечјем

листу „Роднику“. — Овај листић, који обухвата свега штампан табак,

· бави се општим васпитањем у његовом најширем смислу, што показују

_и чланци „о реалном женском образовању“ и „о захтевима хигијене при музичком образовању.“ При крају доноси оцене књига, нарочито оних за децу, где видимо и врло ласкав приказ нове књиге чувеног дечјег писца. А. Круглова „слика из руског живота“. Све оригиналности руске земље: језеро, река, бара, степа и ледени океан, описане су овде живим бојама. и лаким и лепим језиком за децу. Броје ју као добит у дечјој литератури.