Učitelj

ЕЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД 58

свега, што је овде разложено, сматрамо да је расправа без научних или бар стварних погрешака. ; Имали би замерити спољашњем кроју расправе. Она је без какве практичније поделе за лакше памћење, и оскудевају јој прецизни заклучци о појединим питањима, те је често избегнута, јасна одлучност за извесну поставку. Изгледа као да је писац хитао или имао богату грађу при себи, те је излагао без строжијег поретка, мислећи је ваљда доцније дотерати. Ието тако, писац није ни поједине термине прецизирао, но их је мешао и остављао неразјашњене, а тако се штоу једној егзактној науци несме допустити. У натпису је назвао расправу „страницом из педатогиске психологије“, а овај је израз требао разјаснити, јер је у нас нов, а значи ваљда психологију, која је израђена по педагошкој подели. Најзад као једну можда и нехотичну ману, могли би поменути то, да је расправа готово сва стручно психолошки израђена, а педагошка потка, важна За васпштаче додиривана је врло ретко. Разумемо, да би дело п с овим захтевом нарасло велико, али при овако драгоценим Факторима у васпитању вреди више рећи но њиховој педагошкој вредности и образовању, да не би остали само научни покушаји без корисне примене. Добре стране књиге остављају у сенци рђаве, а те јој добре стране јесу: строга научна студија, поступност при расправљању и јасност и популарност излагања. С тога,и због оскудице психолошких савремених расправа у нас, ми ово дело сматрамо као добит у нашој научној и недагошкој књижевности. У исто време имајући на уму и ранију пишчеву расправу _„Васпитне казне и награде“ ми признајемо дар писцу за оваке послове, и молили би га, да нас чешће обрадује радовима из ове науке, ј с. 66

Годишњи извештај краљ. српске београдске реалке за школ. год. 1592—3. Издање беогр. реалке. Београд 1893. стр. 60. Годиињи извештаји рада и кретања у једноме општем или стручном заводу од велике су вредности по историску оцену нашег школског развића. Њима је поклањана особита пажња у нашим прекосавским средњим и стручним школама, а код нас се они појављују тек од пре неколико тодина. Колико знамо, издавале су их велика и учитељска. школа и сад реалка. Поред статистике бележака, које они доносе о наставничком особљу и ученицима, поред прегледа годишњег рада у заводу, његових збирака и расписа министарских, оваки су извештаји увек украшени и са по којом стручном расправом, као што има и овај реалкин „конструктивну 160рију купиних пресека“ од проф. Стев. Давидовића. У важније одељке долазе овде и „школски летопис“ и рад професорског савета.

У овом извештају заслужује пажње успех ученика. Од 151 ученика који су учили до краја ше. године има их само 11 одличних, а то је мало, За што да не буде сад бољи успех кад је заведен овако строги пријамни испит > Неуспех се пре правдао неспремним ђацима који долазе из оси. школе. Ради бисмо знати које сад'крив што је овакав успех