Učitelj

112 ПОЛОЖАЈ УЧИТЕЉА

у колико заслуга данашње ревизије, него поред онога горњег _ навода и учитељства, које из дана у дан даје све јачег доказа, да оно, остављено само себи, ради свим силама на интелектуалном усавршавању свом, а тиме наставу издиже на достојну висину, тако, да учитељи данас с поносом могу рећи, да су једино они сами издигли основу наставу на висину на којој је данас, без ичије туђе помоћи. Читањем, радом у школи, састанцима учитељског удружења, органом својим «Учитељ», учитељи српски крче пут про-

свети целога нашег народа, а тиме и националном уједињењу на--

шем. Учитељство српско прегло је и ради свим силама на напретку, и његова је будућност, јер «прегаоцу Бог даје махове». —

Што год данас има српско учитељство, то је само извојевало. Што је се подигло на достојну висину у друштву, и то

је учинило својим радом, понашањем, а није у томе ни од кога.

потпомогнуто. И баш та Факта дају очевидна доказа великој моралној вредности њиховој.

Изложивши овако укратко како садашњи надзор ни у колико не одговара циљу ради којега постоји, јер као што смо. изложили, правом је надзору циљ да се увери: колики је успех. постигнут у раду за одређено време, да се увери којим је методом тај успех постигнут, и што је најглавније, да упућује и спрема учитеља у његовом раду, и да му објашњава напретке: на послу наставе, ако наставнику исти нису познати.

Па како се то садашњим надзором не може ни у колико. постићи, те је крајње време да се и код нас уведе сталан унструктиван надзор, који је у већини страних држава одавна уведен. Истина и код сталног инструктивног надзора зависи све од људи којима се тај деликатан посао повери. Узалуд ће бити

и најбољи закони, док они, који су позвани да те законе примене, не буду људи са довољно спреме за тај посао; ако не.

"буду светла карактера, без икаквих илузија и политичких спе-

кулација. Где тога не буде и најбољи принцип пропада и руши.

се о незнање и непоштење оних који га примењују.

Као што мало пре поменусмо, сталан надзор је уведен у Аустро-Угарској, Немачкој, Француској, Енглеској, Швајцар-. ској и др.

Сад нам је на реду врло важно питање : Ко би према свему досада изложеноме требао да буде надзорник осн. школа: —

На ово ће нам питање врло лепо одговорити Пг З]овег моравски земаљски школски надзорник који вели: «ја у своме

а о мањи СА али ока тј