Učitelj

464. књижевни ПРЕГЛЕД

два одељка казују план књиге. Ту писац преставља својим читаоцима себе као ђака, који је давно свршио школу и који се пријатно сећа свога · ђаковања-царовања, па оће да то своје ђаковање-царовање исприча садашњим ђацима. Ту је писац испричао и кога је имао у задрузи кад је учио школу, а задругу је удесио тако лепо и природно и онако, каква, је писцу баш и требала, да може извести свој план онако како жели. Ту има нешколованих људи без знања и науке, људи без икаквога школскога знања али са практичким знањем из искуства, људи сујеверних и људи школованих, -

д-ћи одељак носи наслов: „Полазак у шкољу“ Ту су врло лепо изнета дечја осећања која први пут у школу полазе, а са ретком уметношњу изнета су и она нежна материнска осећања и оне материнске сузе радости кад јој дете први пут у школу полази. Овде је писац врло згодно уметнуо и једно расирострањено народно веровање и преставио та као сујеверије, свакако с намером да се сујеверије искорењује из нашега народа, које му грдне штете наноби. Још се у овоме одељку на врло згодан начин уливају деци родољубива осећања, љубав према свему што је српско, и загрева љубав дечја према мајци.

<

У Ф-томе одељку: „Стари и нови буквар“ занимљиво п лепо описују се први школски дани, материнска радост кад јој синчић већ уме да чита, љубав детиња према својој мајци, и на крају је деци лако разумљиво м занимљиво испричано старо и ново учење читања.

о-ти одељак носи наслов: „Од њуда ветар дува“, у згодној причи престављено је деци, да и прости људи имају нека знања из природе које су искуством стекли, па у лепом причању, за што шта бива у природи, објашњавају се неке Физичке појаве као н. пр: за што се дува у вруће јело, за што косачи обмотају крчаг мокром травом омот. д.

У б-том одељку: „Нема здравља без чиста ваздужа“ опет у згодној причи изнете су деци и очигледно престављене све најобичније погрешке, које се на селу чине и којима се здравље руши. Н. пр: рђаво грађење

„станова, сушење обуће и одела у соби у којој се спава; умивање у соби, кађење и др. па је онда лепо и очигледно објашњено: за што преко зиме на седу има више болести а преко лета мање.

У 7. одељку: „Мраз орач“, лепо занимљиво и очигледно престављено је, колику услугу чини мраз земљорадницима трошећи земљу, за што је мраз троши, за што је боље орати шре зиме но у пролеће и т. д.

У 8. одељку: „Блаљо у ђубрету“, са мзредном вештином очигледно је изнето: колико велико благо лежи — у ђубрету, а за тим, такође у занимљиво, причи, износи се и показује, како и кад треба ђубрити, како се ђубре припрема и чува, и т. д.

У 9. одељку: „Слана и дим“, такође лако и разумљиво престављено је: шта је слана, како се познаје кад ће бити слане и како се воћњаци помоћу дима чувају од слане. |