Učitelj

526 МЕТОДИЧКЕ ПРИМЕДБЕ

лима примећују. А само ваља пазити да опет сва чула суделују а не само вид. Да би. на пр. упознали покривало једне животиње, потребно је да суделује пи штпање. Тако да би дознали да је на неким местима на телу длака оштрија, дужа а на другим краћа и мекша, треба то и да опиџају и пиротрљају међу прстима. Исто тако рогове, папоњке, копите не могу упознати само видом, но треба делове од тога да имају и у рукама, па да опипају, засеку, превију ита. Злрад тога, потребно је да у школи има збирка свију пир и осталих делова од животиње, који се лако могу очувати.

Пошто се овако посмотре и опишу сви лелови тела посебице, онда треба ученици то све да кажу у вези, тј, да опишу цело тело онако и оним редом, како су поједине делове посматрали и о њима џосебице говорили. Наравно. то неће моћи ученици бев застајкивања и појединих питања. Али питања ће учитељ давати само кад ученик застане, па било то с тога што не зна о чему ће даље да говори, или с тога, што незна саму ствар. о којој говори. У том случају учитељ пита другога, ђака, па кад овај каже шта и како иде даље, онда први продужава, — И зарад јасности и потпуности преставе о дотичној животињи, и зарад боље сређености и лакшег памћења добијенога знања, а особито зарад веџбања у исказивању мисли, врло је важно. да учитељ нипошто даље не иде. докле год не извеџба све ученике тако, да сваки може правилно и лепо цео тај опис казати. Језичне погрешке при томе исправљају се као и иначе, кратко и без икака објашњења, приговора, или · прекора.

Пошто је овако свршен цео опис једне животиње, треба је показати испуњену, ако има, а у сваком случају и слику од ње. На томе ће ученици такође описивати и показивати сваки део, те да се тако науче да читају слике. Ово је врло важно и не сме се никако изоставити. Ко је добро разумео, зашто се гради рељевна и нацртана карта околине школске, тај ће лако разумети и овај захтев, да се ученицима свакад показује и слика посматране животиње, и то тек онда, пошто они дотичну животињу добро упознаду посматрањем саме та животиње, те имају о њој потпуну и јасну преставу. Доцније — а то почиње већ у Ш разреду — ученици ће имати да упознају неке биљке и животиње, које неће моћи у истини посматрати. Ово ће они чинити, између осталога, и помоћу слика.

Они ће, дакле, тада стварати преставу о дотичној животињи |

по њеној слици. Али ко може и кад то чинити; Само онај, који уме те слике да чита, тј., да гледа у слику, али да види