Učitelj

94 ШКОЛСКЕ КАЗНЕ

исти случај, ја га опет отерах да прво доврши посао, па онда да се јави за ручак. Он дође кад смо ми веђ били устали и изашли.

— Доцкан, рекох му ја. — Сад је ручак свршен. Не може да руча кад ко хоће, нити да ради кад ко хоће. Ако хоћеш да једеш као сва деца, треба и да радиш као и она.

М. остаде без ручка. Деца су му се смејала, оп се једио, али је добро упамтио да треба радити па очекивати хлеба и што треба.

Другом једном ђаку, другом приликом, кад је израдио само пола посла, дао сам само пола ручка. Док су друга деца сипала јело и ручала он је јео само хлеб. Једе хлеб, гледа оне око себе и сигурно сравњује и резднује како је кад се ради, а како кад се не ради.

Да ли су оваке казне умесне или не, видеће се најбоље кад се запитамо: шта највише гони човека на рад“ — Да не треба леба, одела и др. потреба, не би се пи радило. Те потребе треба радом стећи. 'То чека дете кад буде човек, па га у том правцу треба од малена навикавати.

8. — Докле су ђаци радили задани им посао, двојица су се играли и посао нису свршили. Каква казна логички долази после овог, — Ја сам је кратко пресудио. Кад пустих децу на одмор, рекох овој двојици:

— Док су сви радили, ви сте се играли; сад ће они да се играју, а ви ћете остати да довршите што свршили нисте. Ко је радио оп треба да се одмори; а ко није радио, нема за шта ни да се одмара. |

4. — Кад ђак задоцни и дође кад је учитељ већ ушао на час, неки такве ђаке и не пуштају да уђу у школу, пего стоје у ходнику; неки их пусте да уђу и код врата стоје докле им се не дозволи да иду на место. Има и др. казни за то Но поменуте две пису добре. Ако стоји ђак пред вратима, прво и прво дангуби п више него што је задоцњењем учинио, а друго, може зими на пољу назепсти. Ако стоји унутра, код врати, опет у неколико дангуби (ако н пр. писмено рачунају свиј, а уз то скреће па себе пажњу све деце и смета пажњи свих ђака.

Много је боље да ђак на други начин увиди штету и кривицу коју чини својим задоцњењем и да казна буде таква, да исти ђак мора надокнадити оно што је касним доласком изгубио.

Ја н пр, ако видим да је ђак дошао касно зато, што је доцно устао, или се није журио у школу, таквог ђака пустим да иде на место, али кад пустим децу на одмор, оставим овога да изради онолико колико су остали ђаци урадили докле он није дошао. Или таквог оставим да ради после часова, кад други оду кући. То је и право, и