Učitelj

ПЕДАГОШКИ ПРЕГЛЕД

Неколике напомене о основном школовању у Француској. (поводом ЈЕДНОГ РЕВИЗОРСКОГ ИЗВЕШТАЈА)

(НАСТАВАК)

Сав замашај ових напомена моћи ће се тек онда сагледати, ако се не сметне с ума, да ће се недостаци у овом погледу врло природно из учитељских пренети и на основне школе, које су у непосредном додиру са народом. Због тога ће и последице ових недостатака бити и много осетније, јер се преко ових школа и уноси једино у народ просвета, која само онда има значаја, ако је од утицаја на образовање његова ума и ако га је кадра била примити да примењује на преке потребе садашњости што је успео научити из читања, историје и морала. „И како, збиља иначе и да се реше, стварно, вели Пеко, питања спољне и унутрашње политике, ако не уздижући дух и душу нашега народа, како би био у стању схватити и озбиљно се забавити тешкоћама, са којима је њихово решење скопчано, другим речима, утичући на обичаје и јавни морал. Нико нека не уображава, да ће по наше благостање и спасење бити од осетне користи увећано знање у математици, цртању, наукама, читању, историја и т. д. ако се сви ти огранци људскога знања не упућују постојано на то, да образују ум. памет и морал свега народа“.

Мимо све ово г. Пеко, пишући свој извештај, није имао разлога бити незадовољан знањем и савесношћу наставника у учитељским школама, јер су резултати њихова рада у том погледу заслуживали сваку хвалу. Али му се апет за то учинило, да се не ради свуда по једном јасном плану педагошком, који би имајући у основи својој моралне и националне сврхе, могао послужити као спона међу различним наставним предметима и унети у њих више живота, ас друге стране узнети и одржати наставнике на, висини оних дужности чије им вршење будућност народна у аманет ставља. „Таквом би